
Je to drahé a nesmím do zahraničí aneb Nejčastější mýty o operativním leasingu
Operativní leasing si v Česku získává čím dál větší oblibu. Stává se běžnou alternativou k vlastnictví auta i pro obyčejné řidiče. Přesto kolem něj koluje spousta mýtů, které můžou mnoho lidí zbytečně odradit. Možná jste i vy slyšeli, že operativní leasing je jen pro firmy, že se nevyplatí, nebo že s ním nesmíte do zahraničí. Pojďme se společně podívat na nejčastější mýty a vysvětlit si, jak je to doopravdy.
Mýtus č. 1: Operativní leasing je jen pro firmy
Jednou z nejrozšířenějších představ je, že operativní leasing je určený pouze firmám nebo podnikatelům. To už dávno neplatí. Dnes operák využívají úplně běžně i soukromé osoby, tedy rodiny, živnostníci nebo jednotlivci. Dokonce platí, že většinu nových zájemců o operák nyní tvoří právě tzv. obyčejní řidiči, nikoli firmy. Pro leasingové společnosti je standardem nabízet operativní leasing jak podnikům, tak i fyzickým osobám.
Mýtus č. 2: Leasing je moc drahý
Pravdou naopak je, že když sečtete všechny náklady, může operativní leasing vycházet překvapivě výhodně. Proč? Zjednodušeně řečeno při využití operativního leasingu platíte pouze rozdíl mezi pořizovací cenou auta a jeho hodnotou na konci leasingu. Díky tomu je měsíční splátka nižší, než kdybyste spláceli celé auto. Navíc se zpravidla neplatí žádná akontace předem, takže nemusíte naráz vytáhnout ze svých úspor desítky či stovky tisíc.
Měsíční splátka operáku k tomu často obsahuje i pojištění, servis či pneumatiky, což byste jako majitel vozu platili zvlášť. Leasingové společnosti mívají v těchto službách velkoobchodní ceny, takže šetříte už od začátku. A hlavně za pravidelnou fixní částku získáte nové auto bez starostí.
Mýtus č. 3: Leasing je složitá záležitost
Ve skutečnosti je operák velmi jednoduchá a předvídatelná služba, nikoli složitá investice. Poskytovatelé se snaží celý proces maximálně zjednodušit. Auto na operák si dnes vyřídíte snadno i online, klidně z obýváku. Není to o nic složitější, než třeba založit účet v bance nebo si sjednat mobilní tarif. Při sjednání si tedy nepředstavujte stohy papírů a malá písmenka ve smlouvě. Seriózní leasingové firmy jednají na rovinu a podmínky vám předem jasně vysvětlí. Operativní leasing má být o úspoře času a starostí, ne o jejich přidělávání.
Mýtus č. 4: Leasing je nevýhodný, protože mi na konci nezůstane auto
Častá námitka proti operativnímu leasingu zní, že zákazníkovi na konci nezůstane žádné auto. Ano, je pravda, že se vůz po skončení operáku vrací leasingové společnosti. To je ale záměr, ne nevýhoda. Platíte si užívání auta, podobně jako platíte Netflix nebo nájem. Místo abyste se zadlužili na koupi auta a pak řešili jeho stárnutí a prodej, platíte průběžně za službu a starosti necháváte na leasingovce. Po uplynutí smlouvy jednoduše vrátíte auto a můžete si vzít zase nové. A ušetřené peníze, které by jinak skončili v nákupu nového vozu, můžete investovat a ještě si ve finále vydělat.
Mýtus č. 5: S pronajatým autem mohu jezdit jen po Česku
Někdo si myslí, že když auto nevlastní, nemůže s ním ani vycestovat za hranice. To je mýtus. S autem na operativní leasing můžete jezdit do zahraničí, jen je potřeba dodržovat stejná pravidla jako u vlastního vozu. V rámci Evropské unie platí stejná pravidla jako v ČR. Musíte mít u sebe potřebné doklady, tedy malý technický průkaz od vozidla a zelenou kartu od pojišťovny. Nic víc v EU zpravidla nepotřebujete.