
Jak nastartovat auto s vybitou autobaterií? Rady pro startování, když baterie stávkuje
Situace, kdy otočíte klíčkem a motor ani neškytne, je noční můra snad každého řidiče. Vybitá autobaterie dokáže překazit plány typicky v mrazivém ránu, kdy pospícháme do práce. Naštěstí existuje několik způsobů, jak auto s vybitou baterií oživit. Podíváme se na ověřené postupy krok za krokem i na chyby, kterým se vyhnout.
Poznejte příznaky vybití baterie
Než se pustíte do startování, ověřte, že na vině je opravdu baterie. Typickým příznakem je líný, pomalý zvuk startéru. Motor se snaží točit, ale otáčky jsou slabé a auto nenastartuje. V horším případě neslyšíte nic než cvakání relé a kontrolky na palubce pohasínají, to značí téměř úplně vybitý akumulátor. Pokud po otočení klíčku nesvítí ani kontrolky, baterie je zcela „mrtvá“. Před jakýmkoli pokusem o start vypněte světla, rádio a ventilaci, ať nezatěžují zbytek kapacity baterie.
Startovací kabely a pomoc z druhého vozu
Nejosvědčenější metodou nouzového startu je připojení startovacími kabely k jinému vozidlu. Budete potřebovat sadu silných startovacích kabelů a ochotného řidiče s vozem a dobrou baterií. Jak správně postupovat?
- Přistavte auta co nejblíže k sobě. Ideálně "čumákem" naproti, aby kabely dosáhly z baterie na baterii. Auta se ale vzájemně nesmí dotýkat kovem.
- Nejprve připojte červený kabel na kladný (+) pól vybité baterie a druhý konec červeného na kladný pól dobré baterie. Poté vezměte černý kabel a připojte jeden konec na záporný (-) pól dobré baterie.
- Druhý konec černého kabelu nepřipojujte na vybitou baterii, ale na kovový motorový blok nebo kostru auta s vybitou baterií (např. masivní šroub na motoru či speciální bod pro startování). Nastartujte pomocný vůz a nechte ho chvíli běžet s lehce zvýšenými otáčkami.
- Startujte vůz s vybitou baterií. Měl by naskočit během pár vteřin. Jakmile běží, opatrně odpojte kabely v opačném pořadí, než jste je zapojovali (nejprve černý od kostry a dobré baterie, poté červený od obou baterií).
- Nechejte nastartované auto běžet nebo ještě lépe se projeďte alespoň 20 minut, aby alternátor baterii dobil. Vypnutí motoru hned po startu by mohlo vést k opětovnému nenastartování.
Přenosný startovací zdroj
Nemáte-li po ruce druhé vozidlo, může vás zachránit startovací booster, což je vlastně powerbanka na auto. Jde o kompaktní lithium-iontovou baterii s kabely, která dokáže dodat proud pro nastartování. Tyto přístroje se v poslední době rozmáhají. Výhodou je, že je můžete vozit v kufru pro případ nouze.
Použití boosteru je ještě jednodušší než startování přes kabely:
- Připojíte svorky boosteru stejně jako kabely (kladný pól baterie a záporný na blok motoru) a zapnete booster.
- Zkusíte nastartovat.
Kvalitní startovací powerbanka zvládne nastartovat i více aut po sobě na jedno nabití. Po použití ji doma opět dobijete. Investice do takového zařízení v hodnotě nižších jednotek tisíc korun se vyplatí tomu, kdo často jezdí sám a nechce spoléhat na cizí pomoc.
Rizika roztlačení
U starších aut s manuální převodovkou se někdy praktikuje start roztlačením či tažením. Zařadí se druhý rychlostní stupeň a auto se roztlačí, pak řidič rychle pustí spojku. Tato metoda by se měla užít jen v krajní nouzi a pouze u benzínových motorů bez katalyzátoru. Moderní vozy s katalyzátorem, zejména diesely, by se tak startovat neměly, protože hrozí poškození katalyzátoru nezapáleným palivem a u naftových aut navíc hrozí nepromazání vysokotlakého čerpadla. Nikdy neroztahujte auto s automatem, protože byste mohli zničit převodovku.