jak řídit automat v zimě

Jak jezdit s automatem v zimě: tipy, které vám ušetří starosti i pneumatiky

Zima dokáže potrápit každého řidiče – ať už má automat, nebo manuál. Automatická převodovka sice výrazně usnadňuje řízení, ale v zimních podmínkách má svá specifika. Podívejme se, jak se řídí automat v zimě, na co si dát pozor při rozjezdu na sněhu a jak se zachovat při přetáčivém smyku.

Jak se řídí automat: základní principy

Pokud jste zvyklí na manuál, první, co vás překvapí, je absence spojky a řazení stupňů. Automat si převody řídí sám podle stylu jízdy a podmínek. Stačí ovládat dvě pedály – plyn a brzdu – a volič převodovky (P, R, N, D).

Základní režimy:

  • P (Park) – parkování, převodovka je zajištěná, auto se nehýbe,
  • R (Reverse) – zpátečka,
  • N (Neutral) – neutrál,
  • D (Drive) – běžná jízda vpřed.

Mnoho moderních vozů má navíc režimy S (Sport), ECO nebo SNOW/WINTER, které ovlivňují chování převodovky.

Jak jezdit s automatem v zimě

Základní pravidlo zní: nechte převodovku dělat svou práci, ale pomozte jí rozumným zacházením s plynem a brzdou.

1. Při rozjezdu na sněhu buďte jemní

  • Nikdy nesešlapujte plyn naplno – kola by se mohla okamžitě protočit.
  • Pokud má vůz režim SNOW nebo WINTER, aktivujte ho – převodovka se rozjíždí z vyššího stupně (obvykle z dvojky), což omezí prokluz kol.
  • U vozů bez tohoto režimu pomůže ruční volba druhého stupně (2), pokud to převodovka umožňuje.

Cíl je rozjet se pomalu, bez prudkých reakcí – elektronika i pneumatiky pak mají šanci zabrat.

2. Při jízdě do kopce

  • Nechte převodovku v režimu D, elektronika sama zvolí optimální převod.
  • Pokud auto podřazuje příliš brzy a ztrácí trakci, můžete přepnout do manuálního režimu (M) a udržet nižší převod sami.
  • Vždy udržujte plynulý tah – přidávat plyn jen pozvolna, bez trhavých pohybů.

3. Při jízdě z kopce

  • Automat většinou brzdí motorem méně než manuál.
  • Využijte manuální režim nebo páčky pod volantem, abyste podřadili (např. z D na 2).
  • Nejezděte dlouho na brzdách – hrozí přehřátí brzd a ztráta účinku.

4. Brzdění a zastavování

  • Brzděte včas a plynule.
  • Nepřepínejte do neutrálu – N v zimě nepoužívejte, auto ztrácí stabilitu a brzdný účinek motoru.
  • Pokud máte ABS nebo ESP, nechte je pracovat – netlačte pedál přerušovaně jako u starších vozů.

Přetáčivý smyk u automatu – co dělat

Přetáčivý smyk znamená, že se zadní část vozu „utrhne“ a začne vás předbíhat.

Automatická převodovka na to reaguje trochu jinak než manuál.

Jak správně reagovat:

  1. Okamžitě uberte plyn, ale nebrzděte prudce.
  2. Koukejte tam, kam chcete jet, ne na překážku.
  3. Otočte volant do směru smyku – tedy tam, kam „ujíždí“ zadek auta.
  4. Jakmile se auto srovná, plynule vraťte volant do přímého směru a jemně přidejte plyn.

Automatická převodovka v této situaci může sama podřadit, proto buďte připraveni držet volant pevně a reagovat s rozumem.

Jízda na sněhu s automatem – užitečné tipy

  • Zapněte režim SNOW (pokud ho máte) – pomáhá omezit prokluz kol.
  • Nechte zapnuté ESP/ASR – vypínat ho má smysl jen při vyjíždění z hlubokého sněhu.
  • Zkontrolujte zimní pneumatiky – ideálně s hloubkou vzorku alespoň 4 mm.
  • Před jízdou odstraňte sníh z kapoty i střechy – při brzdění by mohl sklouznout na čelní sklo.
  • Dodržujte větší odstup – automatické vozy brzdí jinak, obzvlášť na kluzkém povrchu.

Automat vs. manuál v zimě

Kritérium

Automat

Manuál

Rozjezd na sněhu

Hladký, ale vyžaduje jemné dávkování plynu

Vyžaduje cit se spojkou

Brzdění motorem

Méně výrazné, vhodné ručně podřadit

Snadno ovladatelné

Ovládání

Pohodlné, méně činností

Více kontroly, ale i rizika chyb

Zimní režim (SNOW)

Často součástí výbavy

Nemá, záleží na řidiči

 

Moderní automaty s adaptivním řízením převodů a protiskluzovým systémem dnes zvládají zimu velmi dobře. Hlavní rozdíl už není v technice, ale ve stylu jízdy – klid, rozvaha a správné dávkování plynu jsou klíčem k bezpečné jízdě.

Shrnutí: jak jezdit s automatem v zimě

  • Rozjíždějte se jemně a plynule, nejlépe v režimu SNOW nebo na 2. stupeň.
  • Nebrzděte prudce, využívejte motorové brzdění a větší odstup.
  • Nepřepínejte do neutrálu, automat potřebuje stabilní tah.
  • V smyku nikdy netrhejte volantem – dívejte se, kam chcete jet.
  • A hlavně: trpělivost a plynulost jsou v zimě víc než výkon motoru.

 

Zpět na blog

Napište komentář

Upozorňujeme, že komentáře musí být před zveřejněním schváleny.