Triky bazárníků

29. 8. 2019

Že se autobazary chovají jako obchodníci je jasné. Také obchodníky jsou. Ale někdy je chování už trochu na hraně. Různé triky používají při výkupu a při prodeji. My se dnes podíváme na prodej. Ale určitě se nám nepodaří napsat všechny praktiky.

Začíná to nabídkou. Vidíte na internetu super auto. V soukromé inzerci, paráda, říkáte si, že to je mnohem lepší, než kupovat z bazaru. Přímo od majitele je nákup důvěryhodnější. No a tak tam zavoláte a zjistíte, že voláte do autobazaru…

Občas se také stává, že člověk narazí na super auto, jedno v jaké inzerci, které se prostě nedá odmítnout. Stačí zavolat na uvedené číslo, operátor člověka ujistí, že auto mají a že je vážně tak super, jak ho popisují. Tak se tam vyrazíte podívat. A najednou zjistíte, že tam auto není. Podle informací od bazaru se zrovna prodalo, případně převezlo na jinou pobočku. Ve skutečnosti tam nejspíš nikdy nebylo. Ale když už tam jste, tak se vás prodejce bude snažit zlákat ke koupi jiného auta. Už ne tak dobrého, ale když už jste tam osobně, má mnohem více možností vás přesvědčit. Protože mu nemůžete jednoduše položit telefon. A tak nakonec možná odjedete s úplně jiným autem, než jste původně chtěli.

Historie vozidla bývá také celkem častým bodem různých úprav. Děje se, že vám prodejce řekne, že auto bylo dovezeno například z Itálie. Ale že ho tam oni sami kupovali před pár dny a že by nekupovali auto, které by nebylo naprosto skvělé. A vy až z technického průkazu, který ale dostanete až po podpisu smlouvy, zjistíte, že auto odkoupili od majitele v Čechách, kde jezdilo již několik let. Tyto informace se ale dají celkem snadno zjistit na webu, stejně jako počet najetých kilometrů.

Co je celkem dobrá zpráva, tak takových velkých podvodů, tedy například dvou aut spojených do jednoho, nebo prodeje kradených aut, ubývá. Rozhodně u velkých autobazarů. Stále se však můžete setkat s rizikem úpravy stavu tachometru a zamlčení závad, které se projeví až po nějaké době. Dalo by se říct, že pro oba případy je bazar krytý – ve smlouvě je uvedeno, že stav počítadla najetých kilometrů je takový a takový. Což je pravda, o skutečném nájezdu není nikde ani slovo. A závady… při koupi auta dostanete protokol o stavu vozu, ve kterém zjistíte, že kupujete vlastně vrak, který má vše špatné. To se stává i u relativně nových aut. A proč to tak je? No protože člověk nemůže reklamovat něco, na co byl při koupi upozorněn a souhlasil s tím.

Pokud kupujete starší auto, kupujte ho podle stavu. Ne podle řečí. Pokud se v autech nevyznáte, pozvěte nějakého mechanika, který se s vámi na auto podívá. A když bude v pořádku, tak ho kupte. Když se vám něco nebude zdát, tak ho nechte být. Chce to velkou dávku asertivity a psychické odolnosti. A zároveň také času. Prodejci jsou školeni v tom, jak vám prodat i to, co nechcete. Takže pozor na to. Budete vlastně soupeři.

No a nebo si můžete pořídit nové auto. Třeba z Driveto Klubu. A tady na vás žádné hry nehrajeme. Získáte nové auto bez nějakých háčků a vad. Prostě bez starostí.