Test: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 Bi-TDI 4Motion (2018)

Test: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 Bi-TDI 4Motion (2018)

2. 9. 2018

Chcete si na operativní leasing pořídit nový velký Volkswagen, ale Tiguan je pro vás malý a Touareg zase až moc? Pak vám můžeme doporučit výbornou alternativu. Nese název Tiguan Allspace a nám prošla rukama verze s naftovým dvoulitrem se dvěma turby. Je to přesně dva roky, co se na trh dostala nová generace klasického Tiguanu. Jenže koncernová Škoda Auto přišla se svým Kodiaqem a najednou se ukázalo, že VW nemá v nabídce dostatečně prostorné sedmimístné SUV. A z toho důvodu zde máme verzi Allspace, jenž může mít až sedm míst k sezení a nabízí solidní výbavu.

A v čem se prodloužený Tiguan odlišuje? Na první pohled se nedá skrýt patřičné prodloužení, o čemž svědčí délka 4701 mm. Nárůstu se dočkal taktéž rozvor náprav - 2787 mm. Ve výsledku je pak Allspace o 10 mm vyšší než klasický Tiguan, což ale závisí na typu pneumatik a velikosti kol. Nám se navíc zdá, že centimetry navíc autu prostě sluší. Záleží hodně na odstínu laku a výbavě, avšak námi testovaný hnědý exemplář se po stránce konfigurace zkrátka povedl. Oči na něm nechalo jak okolí, tak i my. Přitom vůz obouval 20" disky, které se na něj hodily přesně tak akorát.

A jen tak pro srovnání. Škoda Kodiaq je dlouhá 4697 mm, přičemž disponuje rozvorem náprav 2791 mm. Testovaný Tiguan Allspace je tak ve výsledku o pouhé 4 mm delší. Přitom mu to podle mnohých sluší o dost více, než českému soupeři. Největší výhodou tohoto provedení je samozřejmě vnitřní prostor. Dost nezvyklý je však příplatek za třetí řadu sedadel. Tu v základu zkrátka nedostanete. Aby to bylo jasnější, s pořízením Allspace si vlastně kupujete větší zavazadelník. Až teprve myšlenka na další dva cestující "v kufru" donutí některé kupující uvažovat nad specifikací s vyšší cenovkou. Proto si pečlivě pročítejte naše nabídky operativních leasingů.

Samostatný odstavec si zaslouží kufr vozu. Při vyklopení druhé a třetí řady sedadel vám na zavazadla zbyde prostor o přibližně 230 litrech. To není nic moc... Naopak, ten kdo bude chtít z prodlouženého "Tigouše" udělat dodávku, po sklopení sedaček se do něj vejde až 1775 litrů nákladu. Běžné cestování v pěti lidech se zaklopenou třetí řadou (anebo s její absencí) pak vykouzlí slušný základ o 700 litrech. To je 85 litrový bonus, který ukazuje, v čem je vlastně Allspace lepší než klasický Tiguan. A nemusíte se bát ani nastupování úplně dozadu. Zadní dveře mají široký úhel otevření a prostor pro nástup je dostatečně široký i pro robustnější postavy.

Dovnitř se pak posadí pětice cestujících s výškou do 190 cm, přičemž právě Allspace zaručuje, že jen málokdo si bude stěžovat na málo místa pro kolena. Bohužel jsme neměli šanci vyzkoušet třetí řadu, jelikož právě tou vůz vybaven nebyl.  Palubní deska má příjemné materiály, středový tunel zbytečně netlačí pravé koleno řidiče a snad jen ovládání palubního systému skrze plně dotykovou obrazovku se stává noční můrou. Zůstavají zde otisky prstů a po čase to vypadá vážně nevzhledně. Výhled vpřed a do stran je z pozice řidiče vynikající a jen je potřeba si zvyknout na masivní A sloupky.

K velkému autu pak patří pořádný motor, a tak jsme dostal do rukou provedení osazené naprostým vrcholem. Tím je dvěma turby dopovaný čtyřválec 2.0 BiTDI z řady EA288. Ten disponuje výkonem 176 kW při 4000 otáčkách za minutu a točivým momentem 500 Nm. Znát jej můžeme z aktuální osmé generace VW Passat B8 a již brzy se objeví pod kapotou sportovně laděné Škody Kodiaq RS. Motor je dokonce tak velký, že akumulátor se musel umístit pod podlahu zavazadelníku. Stejně tak se tohle provedení nabízí výhradně s automatickou převodovkou DSG se sedmi stupni a pohonem všech kol 4Motion.

240 koní je zde spíše pro vynikající plynulost a zátah ve všech možných otáčkách. Je naprosto jedno, jestli je Tiguan Allspace plně naložený nebo ne. Motor táhne jak lokomotiva a v kabině budete díky naprůměrně dobrému odhlučnění jen těžko odhadovat, kolik právě jedete. Při rychlosti 130 km/h motor na sedmičku točí 2100 otáček za minutu a k naším uším se dostával snad jen hluk od pneumatik. Díky mohutnosti auta jako takového se pak za volantem cítí velmi dobře i ženská část populace. Stačí jen zvolit ideální nastavení sedačky a volantu, říct vaší drahé polovičce ať dnes řídí ona a uvidíte, jaký úsměv se jí díky super zátahu vykouzlí na tváři.

I když jsme měli na paměti, že řídíme těžké SUV, určitě jsme nečekali průměrnou spotřebu 6,9 litru na 100 km. Hodnota se týkala druhé poloviny testovacího období, kdy jsme se už "vyřádili", s autem jezdili úsporně a na jízdní profil Eco. Kdo bude jako my krátce po předání a zkusí využít všech 240 koní, nechť počítá se spotřebou okolo 9 litrů na 100 km. Čekali jste snad o dost větší odběr? Tomu do jisté míry zabraňuje věcička s označením AdBlue. Tu mají všechny verze dvoulitru TDI a je to vážně znát. Navíc, dolévací otvor je hned vedle otvoru pro tankování paliva.

O pořádný přenos výkonu na silnici se staral zmíněný pohon všech kol. Ten nabízí hned čtyři režimy nastavení pohonu, takže o průchodnost různým terénem je vlastně dobře postaráno. Zároveň se testovaný kus chlubil adaptivním odpružením DCC s třemi profily. Hlavně plavný Comfort pak ukázal, jak jde stvořit příjemně jezdící SUV na 20" kolech. Prakticky jsme nezaznamenali citelnější ránu od podvozku, čemuž se upřímně divíme. Takhle dobře jezdí aktuální generace Audi Q7, ale že se tohle povede i Volkswagenu? Klobouk dolů. Auto poslouchá na slovo a v zatáčkách se naklání tak nějak přiměřeně. Musíte však mít aktivované tlumiče v režimu Sport nebo Normal. V komfortním módu ostrou jízdu na okresce moc nedoporučujeme.

Vlastně je hodně těžké najít na tomhle korábu nějakou větší chybu. A tak nás napadají mlhové přední světlomety. Vůz v naší výbavě vycházel na lehce přes 1,5 milionu Kč. A teď si vezměte, že zatímco příď má suprově svítící plně ledkové světlomety s vystínováním vozidel před vámi, mlhovky jsou ošklivě žluté halogeny. Navíc, jejich aktivace ničemu moc nepřidala, a to jsme je zkusili zapnout za jasné noci na naprosto tmavé okresce. Ve srovnání s Kodiaqem pak budete marně hledat i stínící roletky v zadních oknech. Ve výsledku se pak ale nedá tomuhle Tiguanu vyčíst už nic dalšího. Ano, třetí řadu sedadel dostanete jen za příplatek a obecně příplatková výbava je možná až moc široká. Jinak se ale jedná o dokonalé rodinné auto, které převeze hromadu nákladu, pětici cestujících a ještě to vše zabalí do příjemné atmosféry.