Test: Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Highline

Test: Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Highline

21. 10. 2018

Nedávná modernizace Golfu Sporstvan s sebou přinesla vylepšenou techniku, pár nových motorů a o poznání lepší výbavu. Nám se do rukou dostalo provedení s novým motorem 1.5 TSI Evo o výkonu 130 koní a nejvyšší výbavou Highline. A co se změnilo v rámci facelfitu? Předně je to přepracovaný přední nárazník s trojúhelníkovými mlhovkami. Vzadu se objevila plně LEDková koncová světla, která dostane každý bez ohledu na výbavu. Přibylo pár nových designů litých kol a laky karoserie. Mezi ně se řadí přítomná rudá metalíza Cranberry, jenž vozu ve spojení s 19" disky náramně slušela.

Volkswagen si dal záležet na tom, aby se Sportsvan líbil pokud možno každému a je faktem, že za celou dobu zápůjčky se nenašel nikdo, kdo by si jej dovolil po designové stránce kritizovat. Možná se nám testovaný kus líbil ještě o něco více, než tomu bylo u zlatého exempláře s motorem 1.0 TSI. Snad jen příplatkové LED přední světlomety dodávají ještě větší porci luxusu a dynamičnosti, takže v případě jeho pořízení se ptejte po tomto prvku. Přidá nejen na kráse, ale v noci uvítáte i jejich velmi dobrý světelný výkon.

Vůz měří na délku 4,35 metru a defacto nabízí o 50 mm větší rozvor, než je tomu u verze Golf Variant. K tomu lze připočíst větší výšku, která prospěje například v situaci, kdy chcete ve voze instalovat dětskou sedačku či naložit větší objemné předměty. Samozřejmě se více místa napříč všemi směry projeví i ve chvíli, kdy chcete dozadu posadit někoho s výškou do 188 cm. Zadní lavice je posuvná v podélném směru o 18 cm a lze si nastavit sklon opěradla. A jak je to se zavazadelníkem? Základní objem kufru činí slušných 590 litrů, jenže to musíte zadní lavici posunout naprosto vpřed, což ubere místo pro kolena zadních cestujících. Pro převoz pračky či menší skříně lze zadní lavici sklopit do (skoro) roviny, čímž vykouzlíte prostor až 1 520 litrů.

Modernizace s sebou přináší nové dekory palubní desky a bohatší nabídku potahů sedadel. Displej palubního systému pak v našem případě nabízel velikost osm palců a nechyběla mu ani klasická kolečka upravující hlasitost rádia nebo přibližující mapu navigace. Za tohle velký palec nahoru, jelikož vrcholné provedení nabízí rozměr 9,2 palce, jenže zároveň zde vše ovládáte výhradně dotykově a všude možně pak máte otisky prstů. V předních dveřích oceníte prostory pro 1,5litrovou lahev a od výbavy Comfortline se v základu objeví praktické sklopné stolečky na zadní straně předních sedadel. Ty by ale mohly mít lepší "ukotvení" nápojů. Stačí lehce dynamičtější jízda a např. plechovka s objemem 500 ml z něj snadno vyklouzne..

Pod kapotou vozu pracoval nový benzinový čtyřválec s objemem 1.5 litru, který je žhavou novinkou v koncernu VW napříč všemi značkami. Nabízel výkon 96 kW, ale pro náročnější řidiče je zde ještě 110 kW provedení. Současně s tím nabízí systém vypínání poloviny válců, takže při nízké zátěži se vám na palubním displeji mezi budíky ukáže hláška "2-válcový režim". Spárována s ním byla manuální převodovka se šesti stupni a tato kombinace si od náš odnáší známku jedna. Z našeho pohledu se jedná o hodně dobrý motor, který nabízí solidní zátah od 1600 ot/min. Zároveň je velice slušně odhlučněn, což znamená, že i ve 180 km/h se k vaším uším dostane spíše svist větru kolem karoserie, než vytočená jedna pětka s 4400 ot/min.

Řazení manuálu je příjemně tuhé, má krátké dráhy a snad jen sportovnějí zacházení ukáže jemné "drhnutí" v kulise. S tímhle autem ale bude jezdit na samotném limitu jen málokdo a ti z vás, co to zkusí, budou i tak překvapeni z jízdní stability. Pokud si totiž zvolíte verzi vybavenou adaptivními tlumiči DCC, i v komfortním nastavení se nedočkáte výrazných náklonů karoserie a volant vás bude dostatečně informovat o dění pod předními koly. Doslova nás ale štval hluk od pneumatik na horších površích silnic. Stačí hrubší asfalt a rázem máte v kabině "přehlídku" dunění a rachotu od kol. Nevíme, zda je to použitými pneumatikami, ale dost to kazí jinak dobré hodnocení.

Auto je jinak velmi dobře naladěno, motor reaguje celkem pohotově a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek tomu dost napomáhá. A o kolik paliva si vlastně benzinová jednapětka řekla v průběhu testu? I přes časté přesuny po dálnicích a častý pohyb ve městě se nám povedlo jezdit za 7 litrů na 100 km. Jezdili jsme převážně v režimu Comfort, kabinu vždy osadili dva cestující a stranou nezůstala aktivovaná klimatizace. To je celkem slušný výsledek, co říkáte? Neodpustili jsme si ani pokus o hodně rychlý dálniční přelet, kdy jsme během 50 km cesty byli zvědavi, jak moc se bude nový motor v takovém tempu cítit hladově. Průměrná spotřeba 9,2 litru nás ale usadila na zadek. Čekali jsme totiž mnohem víc.

A co říci na závěr? Omlazený Volkswagen  Golf Sportsvan vypadá ve vyšších výbavách konečně k světu, nabízí o dost lepší bezpečnostní výbavu a také jízdní vlastnosti se rapidně zlepšily. Nový benzinový motor 1.5 TSI s výkonem 96 kW pak nabídne dostatek síly a je hodně dobře odhlučněn. Zároveň nabízí solidní zátah, dynamiku, nevadí mu plné obsazení vozu a přitom si neřekne o přehnanou spotřebu. A nevýhody? Některé příplatky. U vrcholného provedení Highline stále připlácíte za navigační systém, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka a také Full LED přední světlomety.