Test: Toyota GT86 Black Touch (2018)

Test: Toyota GT86 Black Touch (2018)

10. 11. 2018

V dnešní době se na trhu s novými auty těžko najde zábavnější zadokolka, než je tahle Toyota. Dvojče Subaru BRZ nabízí ultra přesné řízení, skvělý podvozek a 200 atmosférických koní. Jak tahle kráska jezdí a v čem spočívají výhody edice Black Touch? Testovaný kus k nám přijel v nemetalické šedé barvě, která byla okořeněna o řadu černých prvků. Vašemu oku tak jistě neunikl černý zadní spoiler, černá sedmnáctipalcová litá kola s novým designem nebo černá zpětná zrcátka. Aby byla sportovnost zdůrazněna co nejvíce, součástí toho jsou i výkonné brzdy Brembo, tlumiče Sachs a černé křídlo na víku kufru. A víte co je na tom trošku podivné?

V nabídce je celá paleta laků, ale k "černé" edici nejde pořídit černý lak karoserie. Mnoho z vás jistě ví, že tahle Toyota není na trhu prvním rokem, díky čemuž jí stačil potkat drobný facelift. Ten s sebou přináší plná LED přední a zadní světla, jiné tvary nárazníků a lehce je znát proměna v interiéru. Výsledek? Za nás absolutní jednička a jen málokterý sportovní vůz vypadá tak dobře, jako právě GT86. Snad jen nová Honda Civic Type R působila na okolí ještě magičtěji, než testovaná japonská placka s černými dekory. Okolní řidiči se navíc často nechávali unést její krásou a nejednou se nám dostalo palce nahoru.

A jestli si myslíte, že lepší to už být nemůže, tak se posaďte do interiéru. Po otevření bezrámových dveří nás pohltila vynikající sportovních sedadla s ideální délkou sedáku a vynikajícími bočnicemi. Ty vás přitom netlačí do žeber a v zatáčkách si přijdete, že vás do sedaček někdo přilepil vteřinovým lepidlem. Po stisknutí startovacího tlačítka se celé auto pokaždé lehce otřáslo, z výfuků se ozvalo hlasité zabručení a volnoběžné otáčky motoru se v chladných ránech pravidelně chvíli pohybovaly okolo 1300. Výhled z auta je trošku očekávaně horší, a to hlavně do stran. Nízký posed vás pasuje do role trpaslíka, protože i jinak celkem malá Škoda Karoq je vedle vás najednou neskutečně vysoká.

A i když je má vůz čtyři sedadla, věřte tomu, že dozadu se vejde leda menší nákup. Prakticky tam nezbývá žádné místo pro nohy a tuhle kupéčko je bez debat určeno jen pro dva. K tomu ale musíte splňovat výšku do 184 cm, protože kdo má víc, tak se za volantem bude cítit lehce nekomfortně. S faceliftem pro modelový rok 2018 se na palubní desce objevila dotyková obrazovka palubního menu. K němu máme ale jednu velkou výhradu. Tou je odezva a grafické zpracování, které nám přijde jak z roku 2000. To je jediná velká chyba, která dokáže vytočit posádku do běla a zkazí radost z jinak dokonalé sportovní jízdy.

Možným zklamáním bude pro některé z vás fakt, že pod kapotou sice pracuje vynikající dvoulitrový benzinový boxer, jenže má výkon 200 koní. Je to málo nebo hodně? To je velmi specifická otázka. Za celých šest let produkce je právě výkon největším terčem kritiky. Je totiž holý fakt, že na dálnici budete sotva stačit naftovému Golfu GTD, který má 184 turbem hnaných koní. Jenže tohle auto není od toho, abyste po dálnicích létali 250 km/h a zkoušeli pružné zrychlení. Smysl japonské GT86 je naprosto jiný. Tenhle stroj je okreskový bitkař, který dokáže na hezké klikaté silnici obrátit nevýhody z dálnice ve svůj prospěch.

Ano, sprint z nuly na 100 km/h trvá 7,6 sekundy, což také není buhví jak dobrá hodnota vzhledem k tomu, že menší Yaris GRMN to zvládá s o 12 koní silnějším motorem o více jak sekundu lépe. Jenže vykašlete se na tabulkové hodnoty. Víte co? Aktuální trh s novými auty je doslova přecpaný nudnými, nezáživnými a sterilními modely, které řidiči sice dodají pocit rychlosti v přímce, jenže jakmile přijde ostřejší zatáčka, nastává šílená nuda a omezení. A právě Toyota GT86 Black Touch je jedním z mála aut moderní doby, za jejímž volantem zažijete bez přehánění učiněný orgasmus.

Tohle je stroj, ve kterém jedete 110 km/h a přitom vám přijde, že tempo je takřka dvojnásobné. Dva výfuky si hlasitě prskají, přední kola reagují na minimální otočení volantem a radost z dobře trefeného meziplynu a přesné manuální převodovky s krátkými drahami je zkrátka návyková. Snad jen nové BMW M5 dokáže nabídnout podobnou radost z jízdy a emoce. Žádné sterilní VW, Audiny s nápisy GTI a RS nejsou ve výsledku tak zábavné, jako GT86, která je možná pro někoho slabá v měřítku výkonu, ale na točivé okresce dokáže řidiči poručit, ať si jde vyměnit spodní prádlo. Stačí vypnout kompletně elektronickou stabilizaci, najít lehce prašný nebo navlhlý asfalt a najednou máte v rukách zběsilý roztančený stroj.

Svůj podíl na jízdním zážitku má speciálně naladěný podvozek, který je o něco tužší než ve standardu a přesný posilovač řízení vám dává najevo každý kamínek pod předními pneumatikami. Vlastně se dá říci, že kdyby tohle auto mělo o sto koní víc, prakticky až na vozy od BMW by nemělo konkurenci. Za jeden týden jsme díky neskutečnému jízdnímu zážitku ujeli přes 1400 km, což se projevilo nejen na počítadle km, ale i na naší penežence. Tento stroj není určen na ekonomické přesuny, což podporuje točivá atmosférická pohonná jednotka a záměr, k němuž byla GT86 vyvíjena. S průměrnou spotřebu 9,2 litrů na 100 km jsme se tak stali častými návštěvníky čerpacích stanic, kde jsme opět budili značné pozdvižení.

Souhrná slova na konto této japonské placky? Kašleme na to, že má na dnešní měřítka průměrný výkon a že palubní systém je spíše k vzteku než k radosti. Tohle auto má vynikající podvozek, hravé řízení, jde si s ním užít nadmíru zábavy a točivá atmosféra ve spojení s dvojicí výfuků vás donutí vypnout jinak dobře hrající audiosystém. I v relativně nízkých rychlostech se budete usmívat stylem, jako kdybyste právě rozbalili svůj vysněný vánoční dárek. Záplava naftových koncernových plechovek s blikajícími dálkovými světly vás rázem nechá klidnými, protože vy víte, že jakmile takového "zběsilého" řidiče potkáte na okresce, bude to on, kdo vám bude uhýbat ke krajnici a jeho červené nápisy TDI budou najednou pouze pro parádu. Aktuálně jediná Toyota s karoserií kupé je prostě určena pro úzkou skupinu lidí a to je její kouzlo. Nepotkáte jí na silnici každý den a pokud na ní narazíte, její řidič ví moc dobře, co má pod rukama a dokáže s tím povětšinou slušně pracovat.