Test: Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4 Sportline

Test: Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4 Sportline

29. 8. 2018

Škoda Superb třetí generace je pro někoho nejhezčí škodovkou aktuální nabídky. O to více to platí v případě verze Sportline, která jí dodává větší nádech dramatičnosti. Již jednou jsme tady "sportovního Supa" měli, jenže vůbec poprvé (a také naposled) se nám do rukou dostalo provedení s dvoulitrovým benzinem o výkonu 280 koní. Přesně to samé využívá česká dálniční policie pro stíhání pirátů silnic, takže není divu, že jsme se na tento test těšili jako malé dítě na Vánoce. Testovaný kus navíc dostal speciální lak karoserie Dragon Skin, což ve spojení s paketem Sportline utvářelo dle našeho názoru neuvěřitelně pohlednou kombinaci.

Ostatně, sami uznejte, zda se vám testovaná limetkově zelená škodovka líbí. Za týden testu se nenašel snad nikdo, kdo by se odvážil na konto nejostřejšího Superbu současnosti říci jediné křivé slovo. A popravdě, my se ani nedivíme. Tohle se prostě povedlo. Po usednutí do luxusně vypadajícího interiéru jsme už nebyli snad ničím překvapeni. Standardem jsou pro tuhle výbavu alcantarou potažená sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a elektrickým výhřevem, LED vnitřní paket, černá stropnice a karbonová imitace na středu palubní desky a ve dveřních lištách. Posledním znakem je decentní černobílá plaketka Sportline vpravo před spolujezdcem.

A jestliže je vám to pořád málo, řidiče přivítá volant s plochým spodním ramenem, perforovanou kůží a šedým prošíváním. Snad jen posez za ním by mohl být ještě o maličko nižší, ale za to může plně elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. Obecně se pak v Superbu sedí výborně. Nikde vás nic netlačí, místa je zde hromada ve všech směrech a ani přítomnost střešního okna nás v oblasti hlavy příliš neomezovala. Škodovka navíc dodala do Superbu poslední generaci systému Columbus. Ten má již plně dotykový 9,2 palcový displej, jenž ve spojení s edicí Sportline nabídne i takové vychytávky, jako je tlak turba, počet využitých kW a nebo teplota vody.

Zapomenout nesmíme na volbu jízdních režimů, kdy jsme měli na výběr profily Eco, Normal, Comfort a Sport. K samotné jízdě ale až později... Pro potřeby cestování vám Superb nabídne zavazadlový prostor s objemem 625 litrů. Po sklopení zadní řady se rozroste na 1 760 litrů, jenže nás docela zamrzelo, že výslednou plochu narušoval nehezký schod... Alespoň, že si lze objednat neplnohodnotné rezervní kolo. Vzhledem k tomu, že ve výbavě byl příplatkový audiosystém CANTON s 12 reproduktory, mysleli jsme si, že obří subwoofer bude umístěn právě místo rezervy. Většinou to tak automobilky řeší, ale škodovka si uměla poradit a ve voze byly oba prvky zároveň. Za tohle posíláme do Mladé Boleslavi pochvalu.

I když si řeknete, že nic lepšího jak vzhled a prostor na tomhle autě už být nemůže, jste na omylu. To nejlepší se totiž ukrývalo pod kapotou. Bez naprostého přehánění si troufáme říci, že tohle je jediná motorizace, která má opravdové koule a posádku vozu dokáže přišpendlit k sedačkám. V podstatě se jedná o jedním turbem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr TSI o výkonu 280 koní. Bohužel, tento motor se před pár týdny přestal oficiálně nabízet a jeho nástupcem se stal tentýž dvoulitr, jen mu chybí 6 kW výkonu. Ve výsledku jsme tak Superb 2.0 TSI 206 kW vzali do testu výhradně proto, že jsme mu chtěli dát malé sbohem a připomenout, jaké kvality dokázal nabídnout. Vždy jste ho dostali se šestistupňovým automatem DSG, přičemž v naší verzi nechyběla ani pádla pro řazení pod volantem.

Výkon je pro lepší přenos na silnici přerozdělován na obě nápravy skrze mezinápravovou spojku Haldex 5. generace a za nás musíme říci, že tohle funguje až nebezpečně dobře! Motoru chybí takřka jakákoliv turbodíra a táhne doslova jako lokomotiva od nízkých otáček až do omezovače. A pokud se ptáte, jak dlouho trvá velkému Superbu Sportline sprint z nuly na stovku, pak vás může okouzlit číslovka 5,8 sekundy. Nám to ale nedalo, vzali jsme do rukou stopky a postavili vůz na sluncem rozpálenou letištní plochu. Výsledek? Tabulkovou hodnotu jsme s velkým překvapením pokořili o dalších 0,4 sekundy! Pokud má česká dálniční policie v těchto superbech nějaké tajné navýšení výkonu, pak se jim silniční piráti musí chytat jedna radost.

Nejvyšší maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, takže ti z vás, kdo si hodlají vůz pořídit jako "ojetinu" nebo skladovku, budou na německých dálnicích stačit i těm nejprestižnějším limuzínám. Popravdě nás až zarazilo, jak rychle je Superb schopný této rychlosti vlastně dosáhnout. Nejsme si jisti, ale pocitově nám přišlo, že má více jak 280 koní. Tak či tak, o skvělý jízdní komfort se staral příplatkový adaptivní podvozek DCC se třemi režimy nastavení. Ty jsou propojeny s jízdními profily, které jsme zmiňovali o pár odstavců dříve. Auto má díky tomu doslova několik tváří. Chcete jet úsporně, plavně a vidět na palubním počítači spotřebu do 7 litrů na 100 km? Není problém! Aktivujte režim Eco, motor náhle začne do 130 km/h vyřazovat na neutrál po každém puštění plynového pedálu a v kabině bude panovat ticho, klid a pohoda.

A teď si představte, že přesně takhle plujete po dálnici a najednou se na vás nalepí nějaký blázen v silném voze a dává vám dálkovými světly najevo, ať laskavě uhnete z cesty. Tady se dá jen říci "škoda, že sis nevšiml těch dvou stříbrných výfuků na zádi"... Stačí přepnout z Eco na Normal či Sport, kliknout do levého pádla pro řazení a náhle poznáte, že i obyčejný Superb umí pěkně zabrat. Ten za vámi bude mít najednou plno práce s tím, aby vám vůbec stačil. Věřte nám, něco podobného se nám přihodilo a hlavním aktérem byla prestižní německá limuzína s trojcípou hvězdou ve znaku. Až následné ubrání plynu a dojetí "problikávače" vedle nás ukázalo, jaký údiv jsme dokázali na jeho tváři vykouzlit. Palec nahoru a úsměv, to byl projev, který jsme upřímně nečekali. :)

Obecně pak limetkově zelený Superb Sportline budí pozornost vždy a všude. Je jedno, jestli vám parkuje v klidu před domem, nebo s ním jedete městem či po dálnici. Po každé se někdo zastavil, otočil a na čerpací stanici se kochal jeho lakem. A ještě zpátky k jízdním dojmům. Pokud se někdo rozvášní a plynový pedál bude často seznamovat s povrchem koberečku, není problém jezdit za 20 litrů na 100 km. V ten okamžik ale máte na tváři obří úsměv a k vaším uším dolehá příjemně hutný zvuk motoru a prskání výfuků. Tohle se prostě povedlo a snad jen silnější brzdy na přední nápravě by nám dodaly lepší jistotu ve vyšších rychlostech.

Nejde o to, že by auto nebrzdilo, ale pokud vůz proženete po své oblíbené okresce, záhy zjístíte, že tohle je pouze sportovní paket a nikoliv úprava. Podvozek stíhal filtrovat většinu nerovností a až v rychlostech nad 220 km/h se ukazovala jistá nejistota tlumičů zvládat rozličný povrch dálnice a různé "hrboly". A nedostatky? Moc jsme jich na testovaném voze vlastně nenašli. Je jasné, že Superb nikdy nebude 500 koňový supersportovní liftback, to nemá Škoda Auto zapotřebí. Tady jde o vynikající kombinaci vnitřního prostoru, skvělé výbavy, širokého spetra příplatků a v poslední řadě nás překvapil i podvozek. Až nyní jsme totiž zjistili, jak moc je vůz stabilní a nechá si líbit celkem náročné zacházení. Každopádně, vzpomínky na nejrychlejší škodovku současnosti v nás zůstanou ještě hodně dlouho.