Test: Peugeot 108 1.0 VTi Allure TOP!

Test: Peugeot 108 1.0 VTi Allure TOP!

28. 10. 2018

Malý model 108 se letos dočkal dalšího faceliftu. V rámci něho přibylo několik nových systémů a také pár nových laků karoserie. Jak se nám jezdilo s verzí TOP!, pod jejímž označením se skrývá látková stahovací střecha? Je to pár týdnů, co se u nás na týden zastavila fialová Toyota Aygo. Proč o ní mluvíme? Odpověď je snadná. Jedná se totiž o jedno z koncernových trojčat. Aygo, 108 a C1, to jsou stálice mezi malými městskými vozy. A právě malý Peugeot se stal naším dalším společníkem. V rámci omlazení se do nabídky dostal na pohled krásný modrý metalický lak, což ve spojení s černou látkovou střechou vytváří jistý sportovní vzhled.

Moc se nám líbila modrá hlavice řadicí páky a rámečky ventilace. K tomu se v našem případě přidala černá sedadla a leskle černá palubní deska. Celkově se nám 108ka líbí, ale Aygo vypadá dle našeho vkusu o dost sportovněji. Mohou za to jinak tvarovaná přední halogenová světla Peugeotu a odlišně umístěné LED pásky denního svícení. A cílová skupina? Mladí lidé a nebo ženy. Obě kategorie ocení kompaktní rozměry, líbivý vzhled a mršnost ve městě.

A jelikož se opět jedná o levné městské autíčko, nečekejte zde záplavu kůže, měkkých plastů a přehledně umístěných ovladačů. Cena odpovídá zpracování a tak je 108 určen pro nenáročné řidiče. Kabina je plná tvrdých plastů a plastový lesklý rámeček kolem displeje dotykové obrazovky bude nejspíše večně opatlaný. A jelikož se jedná o celkem malého prcka, v kabině se budou nejlépe cítit jen dva cestující. Ano, dozadu sice usadíte dvě osoby s výškou 170 cm, jenže pro jejich kolena nezbude takřka žádné místo. Stejně tak zadní okna jsou pouze vyklápěcí a postrádají elektrické či manuální stahování.

V palubním centrálním budíku nechybí všechny potřebné informace, které si volíte skrze "tyčinky" umístěné v jeho středu. Přítomný je i rádce správného řazení a digitální otáčkoměr. Ten nabízí barevnou stupnici a podle otáček se na něm mění počet ukázaných dílků. Výhled z vozu je na dobré úrovni a jeden obří stěrač může v někom evokovat, že řídí tramvaj. V silném dešti však jeho rychlost bohatě postačovala. Za to centrální výdech klimatizace nad obrazovkou nejde nikterak nastavit či omezit jeho ofuk, což může někomu působit nepříjemné pocity ve tváři.

Co se týče objemu kufru, v základním uspořádání nabídne 168 litrů. Po sklopení druhé řady sedadel sice vznikne schod, ale současně naložíte až 780 litrů nákladu. O něco horší je to s nabídkou motorů. Současná doba je nekompromisní a tak se Peugeot 108 nabízí s jediným motorem. Tím je benzinový tříválec 1.0 VTi o výkonu 72 koní. S ním je spojena manuální převodovka s pěti stupni a díky bohu, že auto váží lehce pod jednu tunu. Tříválec se totiž nechá krásně vytáčet a těsně před omezovačem si umí pěkně zařvat. Hlavně ve městě jsme si jízdu doslova užívali. Odpich z místa je slušný a nízká váha zaručuje solidní dynamiku i ve vyšších rychlostech. Pokud byste to náhodou přehnali a včas nezkrotili svoje vášně, vůz umí do nějakých 50 km/h sledovat provoz před sebou a skrze přednárazového asistenta vám pěkně zostra přišlápne brzdy.

Malý Francouz má samozřejmě i pár nevýhod. Jednou z nich je, že postrádá dokonalejší odhlučnění motoru a kolem dveří se v rychlostech nad 130 km/h zjevoval hodně rušný svist vzduchu. Na druhou stranu jej musíme pochválit za spotřebu paliva. Ta se za dobu testu pohybovala okolo pěti litrů na 100 km, takže při objemu nádrže 35 litrů budou snaživější řidiči schopni ujet i 700 km. Oproti nedávno testované Toyotě Aygo jsme si navíc mohli užívat vítr ve vlasech. Stahovací látková střecha vám zaručí jak obdivné pohledy ostatních řidičů, tak i pěkné tornádo v kabině ve vyšších rychlostech. Jenže pozor. Systém stahování nemá žádnou rychlostní pojistku, takže ať vás ani nenapadne zatahovat střechu v rychlostech nad 100 km/h. Nemuselo by to dopadnout dobře...

Naladění tlumičů a pružin odpovídá zaměření vozu. Poradit si umí s retardéry a občas zvládne i větší výmoly. Vůz se však v zatáčkách poměrně dost naklání a je znát, že tohle není žádný závoďák. Revírem malého lvíčete je hlavně město a možná tak okreska. Na dálnici se ale začne trápit, a to nejen díky nedostatku výkonu. Celkově se dá říci, že tento Peugeot nabízí skvělý mix líbivosti, prostornosti pro dva cestující, dostačující dynamiku do města a nedělá mu problém spolknout větší rodinný nákup. Zkrátka ideální druhé auto do rodiny nebo pro začínající řidiče.