Test: Opel Grandland X 2.0 CDTI Ultimate (2018)

Test: Opel Grandland X 2.0 CDTI Ultimate (2018)

14. 10. 2018

Posledním přírůstkem do rodiny velkých Opelů je nové provedení modelu Grandland X, jenž se pyšní označením Ultimate. V rámci něho lze získat ještě bohatší základní výbavu a také silný naftový dvoulitr s výkonem 177 koní. A jak asi tušíte, právě on se nám dostal do rukou. Vlastně první věc, co nás na autě trošku štvala, je to, že se vlastně jedná o přeznačkovaný Peugeot 3008 aktuální generace. Je pravdou, že rozdílů mezi nimi najdeme nespočet, ale hlavně v kabině je Francie doslova cítit.

Předně si pojďme říci, že díky délce 4477 milimetrů se nejedná o žádného prcka. Současně s tím vůz stojí na platformě EMP2. V porovnání s francouzským dvojčetem nečekejte ostré linky karoserie a ani zadní světlomety připomínající tygří drápy. Ve vrcholném provedení Ultimate přibyla 19" kola, metalický lak karoserie, ozdobné koncovky výfuků a černá střecha. Celkově se jedná o povedenou kombinaci a příznivci značky Opel jistě nebudou uraženi. To samé se však nedá říci o kabině, ve které to vypadá trošku nudně.

Jde hlavně o to, že ačkoliv futuristický interiér Peugeotu 3008 vypadá nadmíru dobře, v Opelu Grandland X najdete více nudy, méně nápaditosti a k tomu pár nevzhledných ovladačů. Vůz se tak zaměřuje především na konzervativněji naladěné uživatele. Když pomineme pro nás průměrně dobře vypadající středový dotykový displej s francouzským softwarem, není to až zas taková tragédie. Jenže právě palubní menu vozu je přímo k vzteku. Nechápeme, proč zde Opel neinstaloval dokonalejší a přehlednější systém z modelu Insignia. Ten má krásné prostředí, intuitivní ovládání a přehlednější grafiku.

Ačkoliv Opel nabízí pro model Grandland X službu OnStar, jeho aktivace probíhá výhradně skrze tlačítka ve stropě. Možná si říkáte, že je to normální, jenže například Insignie má vše zapracováno taktéž v palubním menu středové obrazovky. Tím bysme však výtky k vozu ukončili. V kabině velkého Opelu jsme se cítíli dostatečně prostorně, přední sedadla mají elektricky nastavitelnou výšku podpory stehen a také sedadla dostala skvělé boční vedení. Po prostorové stránce se na obě řady sedaček bez problémů usadí čtveřice cestující s výškou do 190 cm, aniž by si ti vzadu stěžovali na málo místa pro kolena.

Testovaný Opel nabízí zavazadelník se základním objemem 514 litrů. Zadní řadu sedaček lze navíc sklopit do roviny a vhod nám během týdne přišly i háčky na nákupní tašky. A pozor, elektrické víko kufru se umí zavřít pouhým mávnutím nohy pod nárazníkem, což je další výhoda, kterou nenabízí jen tak někdo. To vše pak zakončuje nový naftový čtyřválec 2.0 CDTI s výkonem 177 koní.  Ten je dostupný při 3750 ot./min a ve 2000 ot./min poskytuje svůj nejvyšší točivý moment 400 Nm. Díky tomu není divu, že německo-francouzský crossover dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy a dosáhne nejvyšší maximální rychlosti až 214 km/h.

Nový čtyřválec dostal do vínku systém na čištění výfukových plynů se vstřikováním močoviny, resp. AdBlue. Pro odstranění oxidů dusíku (NOx) z výfukových plynů slouží SCR katalyzátor SCR pracujíc na principu selektivní katalytické redukce. Vodný roztok močoviny, která obsahuje amoniak (NH3), reaguje při vysokých teplotách s oxidy dusíku a výsledkem této reakce je neškodný dusík (N2) a vodní páry (H2O). Díky tomu je tento motor ve srovnání s jinými naftovými jednotkami nadmíru "čistý". Při jeho pořízení ale vždy počítejte s přítomností automatické převodovky Aisin s osmi stupni. Té navíc chybí pádla pro řazení pod volantem, takže na nějaké sportovnější dovádění na okresce není dobré myslet.

Díky solidnímu výkonu jsme neměli problém udržet vyšší dálniční rychlosti i do táhlejších stoupání, přičemž ve voze vždy seděli dva cestující plus řídič. Je však velká škoda, že vůz nenabízí pohon všech kol. Za to z velké části může podvozková platforma, jenž neumožňuje instalaci mezinápravové spojky či jiného řešení. Obří točivý moment je tak vlastně přenášen výhradně na přední nápravu, což může být na vlhkém či zasněženém povrchu leckdy problém. Stačí ale mít citlivější nohu na plynovém pedálu a rázem si ve spojení se systémem ASR užijete plynulé rozjezdy z místa. Vůz chválíme za velmi nadstandardní odhlučnění kabiny a motoru. 

Sami jsme se divili, jak velký klid panoval na palubě vozu v rychlostech daleko za dálničním povoleným limitem v ČR. Snad jen lehký svist větru byl jediný faktor, který nás informoval o vyšším tempu. Pozitivně hodnotíme taktéž práci automatické převodovky. Ta sice není stvořena na vyloženě sportovní jízdu a nenabízí ani žádný sportovní režim, ale při bežném používání je rychlá, neváhá s volbou správného převodového stupně a nikdy se nestalo, že by řadila zbrkle. Nejvýkonnější Grandland X současnosti nemá žádné větší chyby. Snad jen pohled do kabiny a následné listování v palubním menu může v někom začít způsobovat záchvaty vzteku. 

Sice chápeme, že tohle je koncernové dvojče Peugeotu 3008, jenže Opel si mohl dát větší práci s odlišením uvnitř vozu. Zvenčí se nám totiž Grandland X moc líbí a Full LED hlavní světlomety s funkcí natáčení do zatáček dodávájí jistou porci agresivní vizáže. Za dobu testu se nám však stalo, že právě vynikající světla oslňovala protijedoucí řidiče, a to byla v potkávacím režimu... Jen během cesty z Plzně do Berouna nás "problikalo" na 22 řidičů, takže nám to nedalo, zastavili jsme na nejbližší čerpací stanici a vrhli se pod kapotu. Stačil křížový šroubovák, najít nastavení sklonu světlometů (LEDky je mají automatické, ale dají se doladit manuálně) a vše upravit dle svého uvážení. Následně se už vše dalo do normálu a protijedoucí řidiči byli s naší svítívostí spokojeni. 

Posledním faktorem u 177 koňového Opelu je zcela jistě průměrná spotřeba. Ta se za dobu testu nepřehoupla přes 7,5 litru na 100 km. To je dle našeho názoru přijatelná hodnota a popravdě jsme čekali o něco více. Konečné shrnutí je pak takové, že by stačilo poladit palubní systém a zapracovat na zpracování některých ovladačů v kabině. Jinak se totiž jedná o velmi dobrý rodinný vůz, který nabídne dostatek prostoru, komfortu a vypadá k světu.