Test: Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDI 100 (2018)

Test: Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDI 100 (2018)

9. 9. 2018

Automobilka Citroën řešila v posledních letech zajímavý problém. Až příliš bohatá nabídka modelů způsobila, že zákazníci vlastně nevěděli, co přesně si od této francouzské značky pořídit. S letošním rokem je však ve všem jasno. Definitivní sbohem dostal klasický hatchback C4 a z odvozeného Cactusu se stal vlastně jeho plnohodnotný nástupce. Zatímco jeho první generace byla doslova poseta tmavými plasty a v někom vzbuzovala učiněný odpor, jeho nástupce jde na to úplně jinak. Pryč jsou plastové kapsle ve dveřích, záď dostala nový tvar světlometů a také příď vypadá o patřičný kus moderněji.

Tím pádem zde máme mnohem dospělejší vůz, za kterým se otočí kde kdo. V nejvyšší výbavě může stát až na 17" discích, což ale nebyl náš případ. Testovaný kus měl obuté 16tky a musíme uznat, že to bylo tak akorát. Netrpěl jízdní komfort a po stránce vizáže bylo vše v pořádku. A nějaké připomínky? Možná jen protáhlé zadní světlomety a úzké zadní okno nejsou úplně dobře zvolenou kombinací a v porovnání s přídí se může zdát, že tenhle Citroën je složen z několika aut. Je to ale otázka osobního vkusu a tak tohle nejde úplně soudit.

Po usednutí do interiéru Cactusu se dočkáte příjemně vypadajících ovladačů a snad jen trčící hlavní displej nad volantem je pěstí na oko. Navíc mu stále chybí otáčkoměr, což může nezkušeným řidičům způsobit větší vrásky na čele. Orientovat se podle zvuku motoru se dá sice rychle naučit, ale znáte to, ne každému se tohle může líbit. Alespoň, že palubní deska nabídne měkčí materiály v nejrůznějších barevných provedeních. S novou generací vozu se objevila vůbec poprvé látková sedadla Advanced Comfort. Ta sice postrádají skoro jakékoliv boční vedení, ale na druhou stranu bodují v jiném ohledu.

Tím je komfort a pohodlí, které se jen tak nevidí. Svůj podíl na tom má především 15 mm silná vrstva strukturované pěny. Ta si dokáže zapamatovat pozadí a tvar těla posádky. Navíc tlumí dodatečné rázy od tlumičů a kol, což přináší další porci komfortu. Dost nás zaujala těsnost sedačky řidiče a spolujezdce se středovou konzolou. Na jednu stranu se zde objemnější postavy budou pravým kolenem neustále dotýkat panelu, jenže když vám z kapsy vypadne mobilní telefon anebo klíče, ihned je najdete. Jak je to možné? Vedle sedaček není žádná hluboká díra a prakticky tak není šance, abyste něco za jízdy "ztratily" z kapes.

Prostorově si C4 Cactus vedl celkem obstojně. Na obě řady sedadel se pohodlně posadili cestující s výškou 185 cm, přičemž ani vzadu nenastala panika ohledně prostoru pro kolena. Naopak absence loketní opěrky v základní výbavě není v dnešní době vůbec příjemná. Stejně tak to, že zadní okna postrádají jakoukoliv stahovací mechaniku a jdou pouze vyklopit do strany. Trošku zmatené je i hlášení vozidla před vámi. Pokud se k němu přiblížíte až moc, na displeji infotainmentu se ukáže velká hláška a zakryje vám například údaje z navigace. I tohle by mohl Citroen napravit... A jak je to vlastně sa praktičnostní? Základní objem kufru činí 348 litrů, což je tak akorát. Kdo je zvyklý na "Simply Clever" řešení, nechť si nechá zajít chuť. Tady se žádné síťové programy a háčky nekonají. Po sklopení sedaček se objem zvětší na 1170 litrů, avšak v ten okamžik se kufr chlubí větším schodem, což neprospívá převozu větších předmětů s pravidelným tvarem.

Pod kapotou vozu pracoval naftový čtyřválec 1.6 BlueHDI s výkonem rovných 100 koní. Točivý moment činí 254 Nm v 1750 ot./min a poháněna je přední náprava. S motorem je vždy spojena manuální převodovka s pěti stupni, šestikvalt a automat se zatím nenabízí. Motor nemá ani s plně naloženým Cactusem žádný problém a nechal se s radostí vytáčet. Bohužel absence otáčkoměru se mnohdy projevila při předjíždění, kdy je velmi těžké odhadnout blízkost omezovače otáček a úsek, kde motor začne "umírat". Až pár dní poté jsme se s motorem sžili a věděli, kdy přesně řadit vyšší rychlost a jak pracovat s plynovým pedálem.

U naftového motoru je důležitým faktorem spotřeba, a hlavně koncern PSA je proslulý tím, že jeho diesely si nárokují jen velmi málo paliva. Nám se proto povedlo jezdit v průměru za 5,2 litru na 100 km, což byla hodnota obnášející město, pár okresek a také dálnice nebyly zrovna výjimečností. Kdo se bude vskutku snažit, věříme, že se dostane i na 4,6 litru. Palivová nádrž má 50 litrový objem a tak na jedno natankování dojedete s lehkou nohou z Prahy do Ostravy a zase zpět. Okouzlující průměrná spotřeba je však jen jeden z velkých taháků nového Citroenu. Při jeho uvedení na český trh zdobil letáčky s novým Cactusem nápis „Comfort is the new Cool“.

Nejenom, že bylo vylepšeno odhlučnění kabiny, ale při vývoji nové generace se podvozek dočkal naprosto nové koncepce odpružení. Jedná se o "tlumič v tlumiči" a v překladu jde o klasický tlumič s pružinou, mechanickým dorazem a dvěma dalšími hydraulickými dorazy. Výsledná jízda je mnohem příjemnější, tlumiče nevydávají žádné bouchání na ostrých nerovnostech a samotné nás udivilo, jak moc dobře tohle vlastně funguje. Hydraulický doraz absorbuje a rozptýlí nárazovou energii a sám Citroën se nebojí přirovnat jízdu ve voze k létajícímu koberci. Trošku odvážné marketingové tvrzení, které je samozřejmě nesmysl.

Ačkoliv Citroën stvořil dobře jezdící hatchback, úrovní komfortu stále nedostahuje na typické "koráby" jako je Škoda Superb s tlumiči DCC, popřípadě na Mercedes-Benz třídy S. Jen blázen by totiž očekával od "levného" Cactusu jízdní komfort podobné úrovně. Podvozek dostal vpředu vzpěry McPherson a vzadu vlečná ramena, což má jeden negativní dopad. Tím je to, že ve vyšších rychlostech auto tu a tam odskočí a nestíhá filtrovat hodně rozbitý povrch. Upřímně ani není divu.. Vyladit naprosto nový model na české okresky plné děr a výmolů musí být dle nás velkým oříškem snad pro každého výrobce.

Závěrem je dobré říci, že Citroënu se nový C4 Cactus povedl. Navzdory několika nedostatkům se jedná o dobře jezdící vůz, který si s naftovou jednašestkou nenárokuje příliš mnoho paliva a za jeho volantem se budete cítit nadmíru komfortně. Stačí si zvyknout na slabší boční vedení sedadel a rozpoznat otáčky motoru dle sluchu. Nová tvář a absence gumových ochranných plátů pak přispívá k dospělejšímu dojmu a větší atraktivitě.