Exkluzivní test: Toyota Yaris GRMN (2018)

Exkluzivní test: Toyota Yaris GRMN (2018)

18. 11. 2018

Jak to dopadne, když se japonská Toyota rozhodne zatopit evropským hot hatchům a vytvoří něco hodně rychlého a dravého? Tak přesně tohle jsme zkoumali za volantem nejrychlejšího Yarisu současnosti. Přívlastek GRMN je hlavním poznávacím znamením, jenž dává světu najevo, že tohle má s klasickým Yarisem společného jen hodně málo. Vizáž třídvéřové kapesní rakety zvýrazňují černá litá kola, za nimiž se ukrývají velké bílé čelisti brzdového obložení s nápisem GR. Dále nechybí bílá karoserie s rudou a černou grafikou, které však bylo v době uvedení do prodeje příplatkovou výbavou. A proč píšeme bylo? Jedná se totiž o limitovanou edici, přičemž pro evropský trh bylo určeno jen 400 kusů.

Samotní Japonci si pro svůj trh vyhradili dalších 200 kusů. Hlavně v Evropě se trochu neočekávaně všechny kusy okamžite vyprodaly, a tak je otázkou, kolik z nich bude opravdu jezdit po silnicích a nedostanou nálepku klenotu, jenž bude s rostoucím časem nabírat na ceně. A jak jste asi mohli všimnout, vozu nechybí ani výrazný střešní spoiler a velká centrální koncovka výfuku. Výsledek je přímo parádní a týden s touhle motokárou zaručil opět další příval pozornosti. Navíc, výfuku nechybí hutný zvukový projev a sem tam si krásně odfrkl. Za nás by Yaris GRMN nejen v tomto ohledu mohl učit snad všechny sportovní konkureční modely z Evropy.

Jestli považujete vzhled Yarisu GRMN za dokonalý, pak vězte, že i v kabině to není o nic horší. Hned po otevření dveří naše oči doslova přitáhly dokonale vypadající sportovní skořepinová sedadla s integrovanými opěrkami hlav, otvory pro odvod tepla z vašich ramen a nápisem GR. Tato sedadla se nebojíme označit za nejlepší v kategorii malých sportovních aut a ani jinak dokonalý Peugeot 208 GTi nenabídne tak dobrý posed. Aby byla sportovnost vozu podtržena co nejvíce, Japonci nainstalovali nový sportovní volant vypůjčený z Toyoty GT86. Pomyslnou třešničkou na dortu je sportovní hlavice řadicí páky a nové budíky palubní desky se závodní grafikou a tachometrem do 260 km/h.

Trošku s podivem ale chybí v kabině jakýkoliv náznak toho, že sedíte ve výrobně limitované edici. Když totiž vynecháme výše zmíněné prvky, pořád je zde stejná palubní deska a v základní výbavě chybí několik prvků výbavy. Automatické stahování dostalo jen okno řidiče, což popravdě u speciálního vydání "obyčejného" Yarisu moc nechápeme. V případě dálniční jízdy nepočítejte s tempomatem a stejně jako u ostatních výbav, i GRMN nabízí výhradně halogenová přední světla s LED pásky denního svícení. Trošku škoda, když si vybavíme cenovku atakující hranici 850 tisíc korun...

Inženýři Toyoty tvrdí, že v Yarisu GRMN už nejde sedět níže, ale i přesto se nám pozice za volantem zdala tak akorát. Na nejnižší nastavení sedadla jsme seděli stále dost vysoko, což ale při výšce 180 cm není žádný problém. Volant však postrádá podélné nastavení, což je další nevýhoda. Sami jsme tak hledali ideální pozici za volantem o něco déle, než je zvykem. Co nás naopak dost potěšilo, je dost dobré zpracování plastů a palubní desky. Ano, většina plastů je sice nekompromisně tvrdá, jenže zatímco jiné specifikace Yarisu vrzaly už při jízdě na dlažebních kostkách, v GRMN bylo slyšet leda hučení kol a práce tlumičů. Jenže tohle auto není o tom, jak vypadá vevnitř.

Toyota vypustila na světové trhy ostrého Yarise hlavně za účelem nabídnout vynikající jízdní zážitky, zábavu za volantem a ostrost, jakou nikdo jiný nenabídne. A právě na tři zmíněné aspekty jsme se zaměřili. Vše začalo po stisknutí startovacího tlačítka s logem GR. Ten k životu probudí benzinový čtyřválec o objemu 1,8 litru. Ten poskytla firma Lotus a je dopovaný mechanickým kompresorem poháněným řemenicí. Technická data pak mluví jasně. Výkon 212 koní (156 kW) a točivý moment 249 Nm. Není divu, že něco málo přes tunu vážící Yaris zvládá sprint z nuly na stovku za 6,5 sekundy a nejvíce z něj majitelé dostanou elektronicky omezených 230 km/h. Vše probíhá přes dokonalou manuální převodovku se šesti stupni, přičemž o lepší záběr v zatáčkách se stará mechanický samosvorný diferenciál.

Točivou jednaosmičku můžeme bez ostychu nazvat klenotem. Už dlouho jsme neřídili tak dobře vyvážené, ostré sportovní auto. Motor je ostrý a absence turbodmychadla zaručuje absenci jakékoliv prodlevy od nízkých otáček. Kompresor je v tomto ohledu zkrátka lepším řešením a při vytočení k třem tisícům otáček se Yaris teprve probouzí k životu. Výfuk začne hlasitě ječet, motor najednou připomíná hladového dravce a volant vám začne doslova tančit v rukách. Musíme podotknout, že tohle autíčko určitě není pro začátečníky a i když je vybaveno stabilizačním systémem, po jeho vypnutí se případná chyba může stát osudnou.

A co se stane, když "omylem" zapomenete odřadit těsně před omezovačem? Na to je jednoduchá odpověď. Zlověstné hučení a střelba. Ano, tohle dokáže 1,1 tuny vážící malý Yaris. Mimochodem, jako jediný hot hatch na trhu dokáže točit 7 tisíc otáček. Svou sílu přenáší na silnici skrze zmíněný mechanický samosvorný diferenciál a i přes přítomnost zimního obutí jsme se bez problému udrželi na silnici. A věřte nám, že to nám to mnohdy dalo hodně práce. Svůj podíl na tom má nekompromisně tvrdý sportovní podvozek. Ten ladili japonští technici speciálně na závodní okruhy, jenže nikdo asi nepočítal, jaké silnice máme u nás v ČR...

A co spotřeba za dobu testu? Tak ta nás dokázala vyděsit. Je jasné, že nikdo zde enbude moci počítat se sedmi litry na 100 km, ale vzhledem k malé palivové nádrži čítající 42 litrů moc daleko nikdy nedojedete. Náš průměr se zastavil na devíti litrech, a to je z období, kdy jsme s GRMN jezdili tak nějak normálně. Naopak ždímání plného výkonu a dovádění na okreskách způsobí, že celá nádrž se vyprázdní za 280 km. A veřte nám, karoserie vozu se ani v těch nejdivočejších zatáčkách příliš nenaklání a dost nás překvapila lehká přetáčivost zádě. Hlavně na mokrém povrchu je potřeba dávat pozor na to, do jaké zatáčky právě vjíždíte a kolik v ten okamžik ukazuje rychloměr. Stačí vyšší tempo, neopatrné ruce na volantu a rázem se vám solidně zapotí čelo a pozadí. Toyota zkrátka vytvořila zběsilé malé zvíře, jenž určitě není pro každého. Tomu odpovídala cenovka a počet vyrobených kusů. Za nás se jedná o skvělé sportovní náčiní, které nemá konkurenci a ani jinak legendární modely z dílny konkurence na něj nestačí.