Test: Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC Black Edition (2018)

Test: Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC Black Edition (2018)

30. 9. 2018

Ačkoliv je model ASX již známým crossoverem a v našich rukách se neobjevil poprvé, výrobce jej neustále zdokonaluje. Mitsubishi pozorně naslouchá tomu, co chtějí jeho fanoušci a tak si pro ně připravil speciální "černou" edici. Obchodní označení Black Edition vlastně přidává pár extra prvků výbavy do vrcholného stupně Intense+. Znalci tak jistě čekají stylové černé prvky a ano, opravdu se jich dočkají. Hlavním poznávacím znamením jsou krásná 18“ černá litá kola. Podle nich prostě tuto edici poznáte i na sto metrů daleko. Dále jsou tu černé kryty zpětných zrcátek, černé boční lišty oken a do černa lakovaná spodní část předního nárazníku.

Na něj bychom si však dávali pozor, hlavně v terénu by se mohla černá barva ošoupat a to by asi nevypadalo moc hezky. A kdo z vás čekal černý lak karoserie, je teď asi zklamaný. Ale nebojte, v nabídce je i temně černá. Nám se ale zamlouvala světle šedá, jelikož té černé je obecně u modelu ASX už takhle dost... V kabině totiž chybí nějaké oživení, cokoliv nápaditého. Ano, najde se zde červenou nití prošívaný volant či kožené madlo ruční brzdy, jenže to je tak nějak málo. V rámci sportovnosti naopak nechybí hliníkové pedály a snad jen staře vypadající ovladače klimatizace či výhřevu sedadel by si zasloužily generační obměnu.

V rámci faceliftu pak došlo k vylepšení dotykové obrazovky audiosystému. Ta díky moderní době přišla o jakákoliv tlačítka, což je na jednu stranu dobře. Jenže například ovládání hlasitosti audia je netypicky umístěno v jeho pravé polovině, což neocení ruka řidiče. Naštěstí na volantu nechybí tradiční ovladač, nahrazující dotykové ovládání. Co nás však na modelu ASX stále štve, to je způsob, jakým se zobrazují jízdní údaje na displeji palubního počítače. Zaprvé se naklikávají skrze šikovně schované tlačítko "INFO" vlevo pod volantem, takže řidič na něj za jízdy nevidí a vlastně jen tipuje jeho umístění. Zadruhé mu chybí jakékoliv podsvícení v případě jízdy v noci.

Jednou z největší předností modelu ASX je vnitřní prostor. Do kabiny japonského crossoveru lze naprosto pohodlně posadit čtyři středně vzrostlé osoby, přičemž hlavně vpředu se řidič a spolujezdec nebudou cítit nikterak stísnění. Ač se to nezdá, tento model disponuje celkem slušným zavazadlovým prostorem. V rámci nabídky je možné zakoupit verzi s dvojitou podlahou, popřípadě bez ní. S její přítomností sice máte menší objem kufru, jenže zároveň se může rezervní kolo, které v případě provedení bez mezipodlahy (a objemu kufru 488 litrů) nedostanete. Pokud sklopíte zadní sedadla, zjeví se prostor o objemu 1219 litrů.

Testované provedení mělo pod kapotou starý známý atmosféricky plněný benzinový čtyřválec 1,6 MIVEC s výkonem 86 kW (117 koní) a točivým momentem 154 Nm. S ním je standardně spárována výhradně pětistupňová manuální převodovka, která vše posílá na přední nápravu. Kvůli absenci turbodmychadla si řidič musí pro plný výkon dojít skoro až k 6 000 ot./min, kdy se začne do kabiny dostávat i poměrně hutný zvuk motoru. Musíme však uznat, že jízda s benzinovým ASX byla velmi kultivovaná, komfortní a ani po stránce spotřeby se nejedná o vyloženého otesánka. Většímu dojezdu na jedno natankování pomáhá palivová nádrž, kam se vejde až 63 litrů paliva.

Kdo se bude snažit, dosáhne průměrné spotřeby okolo 6,5 litru, což není na atmosférickou jednašestku zase tak moc. Naopak v případě rychlého dálničního přeletu z práce domů si motor umí říct klidně o deset litrů na 100 km, což také považujeme za celkem přijatelné. Dost nás ale štval fakt, že převodovka má jen pět stupňů. Šestka zde zkrátka chybí a i pátý převodový stupeň už ve 130 km/h jasně dává najevo, že rychlejší tempo bude zárukou slušného hluku v kabině. Za ten bude moci hlavně motor, jelikož odhlučnění podvozku je mnohem lepší než v dřívějších letech a od nás si odnáší známku dvě.

A jak je na tom vůz s nastavením podvozku? Dovolíme si tvrdit, že tady vše silně závisí na velikosti obutých kol. V našem případě nazuté 18" disky auto náramně slušely, jenže vše má své klady a zápory. Vynikající vzhled je do jisté míry vykoupen sníženou schopností tlumit větší ostré nerovnosti. Oproti dříve testovanému ASX s tentýž motorem a nazutými 17" disky se nám zdálo, že aktuálně testovaná specifikace byla zkrátka "tvrdší". Obecně pak ale nemůžeme na konto vozu snášet další větší kritiku. Podvozek totiž stíhá i při sportovnější jízdě, kterou na druhou stranu limituje výkon 117 koní... Škoda, že se nevyrábí něco jako ASX Evo. Sportovní podvozek, výkon 200 koní, sedadla s mnohem lepším bočním vedením... Co vy na to v Mitsubishi? 

Co se nedá tomuto krasavci upřít, jsou prodejní úspěchy. Již několik let je ASX hodně prodávaným vozidlem a zákazníky nějakým způsobem dostává jeho vzhled a solidní výbava. Jenže když si jej srovnáte s konkurencí, pak nastává několik otázek. Proč má modelový rok 2018 jen a pouze xenonové světlomety? Jejich dálkový režim skrze halogenové výbojky vypadá až komicky a jízdě v noci příliš nepomáhá. To samé se dá říci o zastaralém vzhledu některých ovladačů na středu palubní desky. A v konečné fázi i tlačítko INFO by mohlo mít alespoň lepší umístění, protože v hlavně v noci jej budete hledat doslova po hmatu.