Jak je to s odchylkou tachometru ve vašem voze? Možná budete překvapeni

28. 3. 2019

Rychlostní radary, úseková měření a také maskované dálniční policejní Superby jsou poslední roky postrachem všech pirátů za volantem. Ti slušnější z nás si však někdy bláhově myslí, že dodržují maximální povolenou rychlost a přitom tomu tak úplně není. Fígl je totiž v rozlišení reálné a tachometrové rychlosti. V podstatě se dá spoléhat na fakt, že pokud jedete s vozidlem, jehož tachometr ukazuje např. 50 km/h, skutečná rychlost je o 3 až 4 kilometry nižší.

Samozřejmě zde nenabádáme k tomu, abyste na úsekových měřeních jezdili s ručičkou tachometru překračující nejvyšší povolenou rychlost, ale zároveň se tento fakt může hodit v celkovém zrychlení dopravy. Odchylku často způsobí používané pneumatiky, avšak pozor. Jestliže máte na voze kola, která jsou větší než je povoleno ve velkém technickém průkazu, dost pravděpodobně bude vaše rychlost naopak větší, než kolik ukazuje tachometr.

Automobily z dílny koncernu Volkswagenu pak často nabízejí v palubním menu nastavení "letní pneumatiky", kdy se vůz překalibruje a měří rychlost jinak, než na zimních pláštích. Dalším faktem, proč je výsledná rychlost nižší, jsou evropské normy. Ty automobilkám říkají, že rychlost znázorňovaná rychloměrem může být vyšší o deset procent skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině. Toto nařízení se vztahuje na všechna možná vozidla a motocykly.

A dobrá zpráva na závěr. Časté hříšníky za volantem asi nemusíme poučovat, ale ti slušní z vás mohou ocenit odchylku v radarech používaných policií. V rychlosti 50 až 100 km/h je tolerovaná odchylka kolem tří kilometrů, nad hranicí 120 km/h už to jsou čtyři kilometry v hodině. Pokud vás tedy někdy zastaví policie s tím, že jste v obci jeli více než padesát, pak jste pravděpodobně měli na tachometru skoro 60tku.