Smyk není příjemný, ale ani neřešitelný

6. 11. 2019

Moderní auta jsou plná asistentů, která pomáhají předcházet smyku. Na druhou stranu, pokud k němu i tak dojde, stane se to už při takové situaci, se kterou je těžší něco dělat. Fyzika se holt obelstít nedá. Hlavní je to ale nevzdávat a snažit se auto správně nasměrovat. 

Smyky dělíme na přetáčivé a nedotáčivé. Takové rozdělení se dá jednoduše popsat tak, že pokud se do smyku dostanou přední kola, snažíte se zatočit, ale auto jede rovně – tedy nedotáčivý smyk. Pokud ale zatáčíte mírně a zadní část auta zatáčí rychleji a vlastně vás předbíhá, jedná se o přetáčivý smyk. A takový smyk není jen doménou vozů s pohonem zadní nápravy. I když tam se s ním setkáme nejčastěji. 

Jelikož má ale většina vozů na našich silnicích poháněnou přední nápravu, zaměříme se nejdříve na nedotáčivý smyk. Nejčastěji nastane při prudkém pokusu o zatočení – kola se dostanou do smyku a i když jsou natočená, váha auta ho tlačí rovně. V takové situaci je potřeba v první řadě ubrat plyn, přestat brzdit, volant natočit tam, kam směřuje auto a sešlápnout spojku. Kola se tak mohou začít otáčet a díky menšímu natočení se chytnout povrchu. Jakmile se chytnou povrchu, můžete opět zatáčet, případně trochu přibrzdit a snížit tak nájezdovou rychlost.

U přetáčivého smyku je to trochu jiné – základ, tedy ubrání plynu, zůstává stejný. Zásadní je ale rozhodně nebrzdit. Zatímco u nedotáčivého smyku většinou stačí brzdu povolit, u přetáčivého je nejlepší ji úplně uvolnit. Je to z toho důvodu, že během brzdění se váha auta přesouvá na přední kola a zadní jsou tak odlehčená. A tak náchylnější ke smyku. Dále je potřeba dát takzvané kontra, tedy natočit volant proti směru vybočení zadní části, ideálně s vyšlápnutou spojkou. Takový smyk může vzniknout například ubráním plynu v zatáčce, kdy se zadní kola odlehčí. 

Pokud si myslíte, že se vás přetáčivý smyk netýká, protože máte vůz s předním pohonem, tak to tak není. Jelikož se při brzdění, či jen ubrání plynu, odlehčí zadní kola, tak stačí, aby například na zadní nápravě byly pneumatiky s horším vzorkem, což mnoho řidičů v zimě dělá, a přetáčivý smyk je na světě. V takovém případě může pomoci přidání plynu, díky kterému se váha přesune zpátky na zadní kola. Je dobré být připraven na oba druhy smyků, ať již řídíte auto s jakoukoliv poháněnou nápravou.

Pokud máte vozidlo s automatickou převodovkou, není situace až tak jiná, princip ubírání plynu je stejný, jen logicky nemůžete vyšlápnout spojku. Základní pravidlo je vždy – ubrat plyn, nebrzdit, srovnat kola, počkat, až získají adhezi a teprve poté opět začít brzdit či zatáčet. Pokud máte ve výbavě stabilizační systém, tak ten vám dokáže opravdu hodně pomoct. Ale jakmile se do takového smyku dostanete, je to převážně ve vašich rukou. 

A kde se na ně připravit? Nejlepší je absolvovat školu smyku, kam můžete jet klidně se svým autem. Zjistíte, jak se v krajních situacích chová, jak je zvládnout a nic neriskujete. Případně můžete v zimě vyrazit na nějakou zasněženou opuštěnou plochu, tam je však větší šance, že se trénování vymkne kontrole, například díky skrytému obrubníku...