Škoda Kodiaq - Povedený medvěd

Škoda Kodiaq - Povedený medvěd

15. 6. 2017

První sedmimístné SUV od českého výrobce způsobilo v roce 2017 na českém trhu značný rozruch. Sourozenec Volkswagenu Tiguan totiž přichází jako první škodovka v historii se sedmi sedadly, což by mělo být lákadlo pro spoustu Čechů. A právě tenhle vůz se stal naším objektem zkoumání, kdy jsme se zaměřili na všechny možné výhody a nevýhody. Jak moc rozdílná je česká novinka od svého prémiovějšího sourozence s logem VW?

Předně je nutno říci, že Kodiaq je vlastně takovým Superbem na chůdách. Především zepředu je vidět, jak moc se Josef Kabaň inspiroval vlajkovou lodí značky. Naopak zezadu v nás Kodiaq způsoboval značné rozpory. Někomu se složitě tvarované světlomety líbí, někdo je ale vyloženě nemusí. Je to něco podobného, jako v případě nedávného faceliftu Octavie třetí generace, který rozdělil Česko na dvě poloviny.

O podobnosti s vlajkovou lodí značky hovoří fakt, že Kodiaq je postaven na stejné podvozkové platformě MQB-B. Díky tomu je v interiéru dostatek místa ve všech směrech. V případě verze s třetí řadou sedaček ale počítejte s tím, že tam posadíte výhradně menší osoby. Pozor však na situaci, kdy budete na třetí řadu chtít usadit dvě děti v autosedačce. Poslední dvě sedadla totiž nemají systém Isofix. Velmi ale chválíme, že Kodiaq má oproti VW Tiguan o tři centimetry více místa pro kolena cestujících na druhé řadě sedadel.

Každého Čecha jistě zajímá i objem kufru a právě v téhle oblasti Kodiaq exceluje, ačkoliv jak kdy. V sedmimístném provedení je totiž udávaný objem zavazadelníku pouhých 270 litrů. Jakmile poslední dvě sedadla sklopíte do podlahy, už máte k dispozici 560 litrů. V případě pětimístné verze dostanete v základu 720 litrů a po sklopení druhé řady sedaček už Kodiaq pojme až 2 065 litrů zavazadel. S tímhle se nemůže rovnat ani jinak „polykač všeho“ Superb Combi.

Ohromný kufr Škody Kodiaq
Ohromný kufr Škody Kodiaq

Co se týče samotného interiéru, první české SUV přišlo vůbec poprvé s plně dotykovou středovou obrazovkou palubního systému. Displej jako první nabídl úhlopříčku až devět palců, vylepšenou grafiku a rozlišení. Prakticky zde zůstaly jen dva otočné ovladače, kterými můžete manuálně ovládat hlasitost a ladění rádia. To má své velké výhody, o které však přijdete v případě verzí Kodiaq Scout a Sportline. V nich se dva klasické ovladače zamění s dotykovými ploškami a dle našich zkušeností to není z hlediska ovládání za jízdy úplně ono.

Důležitým aspektem je také pohonná soustava a právě zde má zákazník celkem širokou možnost volby. Nabídka motorizací totiž zahrnuje vždy čtyřválcové vznětové i zážehové motorizace s výkony od 110 kW do 140 kW. V rámci nabídky je možné vlastnit Kodiaq s pohonem přední nápravy, ale stranou nezůstal ani pohon všech kol prostřednictvím spojky Haldex páté generace. Možná se však někteří pozastaví nad tím, že u verze s náhonem na předek je k dispozici výhradně převodovka DSG. Teprve s pohonem 4x4 se objevuje manuál.

V rámci našeho testovaného kusu jsme zvolili provedení s náhonem na přední nápravu, s čímž se tedy logicky pojila automatická převodovka DSG se sedmi stupni a pádly pod volantem. Krom výkonu 150 koní jsme si užívali zátah motoru, jehož točivý moment činí 350 Nm a je dostupný mezi 1750 až 3000 otáčkami za minutu. Musíme uznat, že agregát má síly na rozdávání a upřímně jsme moc zvědavi, jak pojede vrcholné provedení RS, které by mělo dle plánů automobilky dostat dvakrát přeplňovaný naftový dvoulitr s výkonem 240 koní. Zatím se ale věnujme stávajícím motorům, které pokrývají široké spektrum poptávky.

Jak se nám s předokolkovým Kodiaqem vlastně jezdilo? Popravdě, ocenili bychom pohon všech kol, který by zabránil protočení předních kol při každém prudším rozjezdu z místa. Hlavně na mokru se pak Kodiaq často kamarádil s kontrolou trakce, která občas blikala jako vánoční stromeček. Přitom jsme s vozem nejezdili nikterak zběsile, pouze jsme využili točivý moment, se kterým se přední náprava ve spojení s hmotností vozu celkem prala. Logicky také nastává otázka, co se stane v případě, že budete chtít jet jinde, než po hladké silnici. Kodiaq s náhonem na předek je dle našeho názoru vhodný výhradně na klasické silnice, jako rodinné auto pro převoz pěti / sedmi osob a do terénu bychom se s verzí 4x2 moc nepouštěli. Podle aktuálního ceníku výrobce pak dokonce vychází Kodiaq 2.0 TDI 4x4 110 kW s manuálem na stejné peníze, jako námi testované provedení s převodovkou DSG.

Co se týče komfortu podvozku je české SUV v porovnání se sesterským Volkswagenem Tiguan naladěno na tužší notu. Testovaný exemplář disponoval klasickými tlumiči, což bylo důvodem k tomu, aby se každá větší nerovnost přenesla citelně do kabiny k uším (a pozadí) posádky. Určitě se nejedná o žádný extrémní problém, ovšem příznivci komfortní a plavné jízdy (popřípadě majitelé aktuální generace Superbu) zde budou za každou cenu chtít elektronicky nastavitelné tlumiče DCC. Právě ty s komfortem jízdy udělají vcelku hodně a pak se již nebude stávat, že každý hlubší poklop od kanálu bude schopen probudit i spícího pasažéra. Když ale vynecháme tlumení nerovností a o něco horší odhlučnění kabiny od okolního světa, v zatáčkách se Kodiaq s motorem 2.0 TDI (110 kW) chová celkem obstojně. Sportovnější jízdě pomáhá především systém XDS+. Ten přibrzďuje v zatáčkách vnitřní prokluzující kolo a je standardem pro každý Kodiaq bez ohledu na typ pohonu a zvolený motor. Typickým neduhem každého SUV bude vždy určitá nedotáčivost a pokud nezvolíte do ostřeji laděnou (avšak zatím neprodávanou) variantu SportLine se sníženým podvozkem a nízkoprofilovými pneumatikami, nečekejte, že se za volantem téhle škodovky stanete plnohodnotným naháněčem osobáků.

O něco snazší to budou mít příznivci jízdy v terénu. Důvodem je světlá výška podvozku 188 mm a přední nájezdový úhel o hodnotě 22°. Hodí se uvést také hodnotu zadního - 23,7° a přechodového - 19,7°. V rámci příplatků pak lze vůz vybavit paketem pro špatné cesty a režimem Offroad. V této kombinaci je Kodiaq chráněn před ostrými kameny a nerovnostmi, které by mohly jinak poškodit cokoliv na podvozku vozu. Zároveň se po zvolení jízdního režimu Offroad změní odezva na plyn, naladění elektronické stabilizace a kontroly trakce a v neposlední řadě se přeladí nastavení tlumičů DCC. V případě potřeby se aktivuje i asistent pro sjíždění prudkých svahů. A aby toho nebylo málo, modelovou nabídku má obohatit do terénu vhodnější edice ScoutLine, která teprve přinese ty pravé zážitky z jízdy mimo klasickou silnici. Alespoň něco takového nám škodovka slibuje, ovšem zda tomu tak opravdu bude, na to si musíme ještě nějaký čas počkat.

A výsledné hodnocení? Novinka od škodovky toho nabízí vskutku hodně. Své majitele potěší bohatým vnitřním prostorem a spoustou nových prvků výbavy vylepšující nejen už tak skvělou bezpečnost. Zcela jistě nesmíme zapomenout na velmi dobře svítící adaptivní Full LED přední světlomety a na systém E-call zajištující automatické kontaktování záchranných složek v případě nehody vozu. Negativem je opět hromada příplatků i v nejvyšší výbavě, horší tlumení nerovností s klasickými tlumiči a také fakt, že na třetí řadu sedadel neukotvíte dětskou autosedačku.

Chcete jezdit v SUV od Škodovky? Podívejte se na nabídku Škody Kodaiq u nás na Driveto.cz.