Peugeot 508 s motory 1.6 PureTech a 1.5 BlueHDI (2019)

3. 2. 2019

Francouzský Peugeot byl v 80. a 90. letech silnou konkurencí i pro německé premiové značky, za což mohly především vrcholné specifikace modelů 405 a 605. Postupem času se však sláva a úspěchy vytratily a hlavně na přelomu tisíciletí se začal tento výrobce propadat v celkové oblíbenosti a později nabízel modely, které mnohdy přinesly spíše posměšky než úspěch. Jenže dnes se píše rok 2019 a do nabídky vstoupil naprosto nový Peugeot 508, jehož druhá generace má silně zamést se zavedenou konkurencí a přetáhnout jí co nejvíce zákazníků. Otázkou je, zda se mu to povede. Nám se do rukou dostala naftová verze s motorem 1.5 BlueHDI (130 koní) a také sportovně vypadající kousek s označením GT Line s benzinem 1.6 THP o výkonu 180 koní. Byla by tak škoda nezveřejnit naše pocity z vozu jako takového, přičemž jsme se rozhodli, že rozhodně nebudeme skrývat jeho chyby a nedostatky.

Je známo, že koncern PSA umí již několik desetiletí tvořit krásná auta, která nabízí dynamické prvky karoserie a často jsou považovány za nápadité. Stranou nezůstala ani nová 508, jenž vypadá hlavně ve výbavě GT Line velmi podařeně. Záď se zatmavenými koncovými světly s technikou LED umí nabídnout uvítací funkci, což znamená, že při odemčení vozu světla jezdí ze strany na stranu podobně, jako tomu bylo u černého sporťáku ze seriálu Knight Rider z 80. let. Za tohle palec nahoru! Peugeot navíc do přídě zapracoval rozměrné diodové "zuby", takže máte pocit, že řídíte lva na 4 kolech. K tomu si přidejte dynamickou karoserii, jejíž rozměry se ve srovnání s předchůdcem změnšily... Vůz je tak vysoký pouze 1 403 mm a na délku má 4 750 mm, což je o 80 mm méně. V důsledku co největší atraktivity se dokonce zmenšil rozvor, což má bohužel neblahý dopad na vnitřní prostor.

Doslova se dá říci, že zatímco vpředu se usadí rozměrnější osoby s výškou do 185 cm úplně bez problému, po přesednutí na zadní sedačky nastane mírná ponorková nemoc. Nejenom, že sedíte nepřirozeně nízko s vysoce položenými koleny, ale pokud budou přední sedáky seřízené na co nejnižší výškové nastavení, pak přijdete o možnost dát si pod ně svá chodidla. Nehledě na to, že v rámci verze GT Line s panoramatickým střešním oknem nám při výšce 180 cm zbyly nad hlavou jen asi tři centimetry místa. Za nás proto doporučujeme dvě varianty, jak si pořídit 508ku a přitom se cítit komfortněji. Prvním řešením je verze bez střešního okna, druhým pak objednání kombíkového provedení SW. Právě v něm se očekává nad hlavami cestujících vzadu několika centimetrový přírůstek.

Příznivce vození prázdných litrů vzduchu v kufru nepotěší jeho základní objem u testované karoserie liftback. Tabulková hodnota ukazuje 487 litrů, kufr je výrazně mělký a je nutné počítat s vyšší nákladací hranou. Tím ale negativa na konto nového Peugeota takřka končí. V kabině totiž najdete vždy ty nejvybranější materiály, řidiče se spolujezdcem nadchne luxusně vypadající palubní deska a každá výbava má v základu digitální palubní štít. Velkým překvapením je na poměry vozidel Peugeot i zpracování jednotlivých dílů v kabině, na dotek příjemná tlačítka a svižná reakce palubního systému. Snad jen grafika mapových podkladů navigace by mohla být v rámci třídy o něco přehlednější. I tady najdeme řešení palubní desky i-Cockpit.

Někdo jej miluje a jiný nenavidí, za což mohou hlavně vysoko umístěné ukazatele otáček a rychlosti, na které se díváte skrze malý šišatý volant. Někomu to může vyhovovat, jenže vyšší lidé budou mít problém s optimálním nastavením sedačky a volantu tak, aby současně viděli na silnici a na budíky. I nám se pak nezamlouvaly široké A-sloupky karoserie, které jsou v rámci bezpečnosti opravdu silné, jenže zároveň značně omezují výhled do stran a jednou se nám v nich ukryl i protijedoucí autobus. Skvělým pomocníkem pro parkování je nový parkovací asistent, jehož funkci jsme vyzkoušeli u benzinového GT Line s automatickou převodovkou. Výsledek? Lépe zaparkuje snad jen nové BMW řady 5! Ani koncern VW nemá tak dobře naladěný a pozorný software a nebýt horšího obrazu parkovací kamery, dostal by od nás známku 1+.

Nový Peugeot 508 se vyjma vrcholného provedení GT nabízí výhradně s motory 1.6 PureTech (133 kW), 1.5 BlueHDi (96 kW) a 2.0 BlueHDi (120 a 130 kW). Nám se do rukou dostaly verze s naftovou jedna pětkou a pak také s benzinovou jednašestkou. Zatímco nafťák měl zmíněnou manuální převodovku se šesti stupni a dlouhým zpřevodováním, benzinový bratr přišel rovnou s osmistupňovým automatem Aisin s pádly pro řazení. Je jasné, že větší adrenalin z jízdy nabídne druhá nejsilnější benzinová 508ka, ačkoliv o mohutném zátahu v sedačkách si zde můžete nechat zdát. Na svědomí to má menší točivý moment, jenž nestačí na 300 Nm u naftové 1.5 BlueHDI.

Jednoduše řečeno, spořílci ocení naftu pod kapotou z důvodu příkladného odhlučnění, nízké průměrné spotřeby okolo 5,4 litru na 100 km (zimní provoz, klimatizace, dvě osoby na palubě) a ani na dálnici nebudete brzdou provozu navzdory "jen" 130 koním pod kapotou. Naopak námi projetý benzin s výkonem 180 koní, točivým momentem 250 Nm, automatem a sportovním režimem jízdy, dokázal na silnicích držet krok s o 20 koní silnějšími soupeři. Spotřeba přitom v průměru nevyletí nad 7,5 litru na 100 km a kdo by tuhle motorizaci vyloženě ždímal, dostane se nejvíc na 10,6 litru. Zajímavostí je fakt, že jen k tomuto motoru dostanete 62 litrovou palivovou nádrž. Ostatní motory jí mají o 7 litrů menší. A jak je na tom nová vlajková loď z Francie ohledně jízdy a podvozku?

Tady jsme byli plní očekávání, jak moc pohodlná bude jízda ve srovnání s konkurencí. Bohužel jsme si ale odnesli z jízdy menší zklamání. Jak je možné, že naftová 508ka s klasickými pružinami a 17" disky na pneumatikách s vyšším profilovým číslem jezdila naprosto stejně, jako ostřeji zaměřený sourozenec s 18" disky a adaptivním podvozkem se čtyřmi možnostmi nastavení? Ten samý úsek s hrboly a výmoly jsme projeli s oběma auty takřka hned po sobě a prakticky jsme nepoznali rozdíl. Větší výmoly v silnici auto dávalo jasně znát hlasitým dupnutím od zadní nápravy a třeba přejet vyšší retardér znamená, že to s posádkou ne zrovna hezky cukne.

V tomto ohledu je konkurence v podobě Škody Superb s podvozkem DCC o jeden krok vpřed. Na druhou stranu, abysme Peugeotu nekřivdili, na okreskách je jistá tuhost podvozku výhodou a auto drží svou stopu, jako by bylo přilepené k silnici. Snad jen naftová 508 se hrnula po předku dřív, než její lehčí benzinový sourozenec, avšak stále nad tím vším měla dohled elektronická stabilizace, jenž každý náznak smyku s přehledem dokázala ohlídat a nepustit auto do krizové situace. Tak či tak, na opravdové hrátky na silnici si budeme muset počkat na plánovanou verzi GTI, která by měla přijít ještě letos a nabídnout výkon okolo 300 koní a vyladěný sportovní podvozek.