Poutání není věda: zdánlivá samozřejmost může zachránit život

15. 11. 2018

Bezpečnostní pásy v osobních automobilech zachránily při nehodách již více než milion lidských životů. Na povinnost se připoutat dnes už myslí naštěstí většina českých řidičů, bohužel ne všichni to dělají správně. Pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Jejich efekt se odvíjí od druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu 49 % a při převrácení vozu až 77 %. Nejde jen o samotný návyk připoutat se před každým rozjetím vozu, ale také o to, jak tento automatický a samozřejmý úkon vykonáme.

Správná pozice za volantem

Důležité je před jízdou nezapomenout seřídit si výšku pásu (pokud to systém pásu nabízí) a správně nastavit opěrku hlavy. Vzdálenost sedadla od pedálů by měla být taková, aby při prošlápnutí pedálů nohy byly stále pokrčené v kolenou. Výškové nastavení sedadla se musí upravit tak, aby měl řidič dobrý výhled a přitom by měla vždy mezi hlavou a stropem zůstat mezera velká minimálně jako sevřená pěst. Volant se správně drží v poloze tři čtvrtě na tři a to s pokrčenými lokty. Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry.

Bezpečnostní pás je třeba nastavit tak, aby nevedl cestujícímu přes krk, ale přes rameno. V krajním případě by pás vedoucí přes krk mohl způsobit závažné řezné zranění v místě, kde vedou tepny. Ve spodní části musí pás vést přes pánevní kosti, nikoli břicho. Pás se proto snažíme stáhnout co nejníž. Po zapnutí by měl pás pevně přiléhat k tělu. Mnohým je to nepříjemné, ale v případě nárazu uvolněný pás nezachytí tělo okamžitě, a to bude pokračovat k čelnímu sklu vysokou rychlostí mnohem delší dobu.

Tím více se přiblíží k vybuchujícímu airbagu. Řada lidí si pás úmyslně povoluje v oblasti pasu, ženy zase často pás drží rukou, aby je netlačil do prsou. V takovém případě pás zafunguje až se značným zpožděním, tělo nezastaví a zvyšuje se riziko zranění nejen od airbagu, ale i od samotného bezpečnostního pásu. „Když airbag exploduje, naplňuje se ve zlomku sekundy velký objem. Ve chvíli, kdy má dojít ke střetu s letící hlavou, je vak maximálně nafouknutý a tedy velmi tvrdý, protože je v něm velký tlak,“ vysvětluje vedoucí týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ve firmě Škoda Auto, pan Jiří Haman. „Tělo svou hmotností začne vyprazdňovat vak a hlava se tak pružně zadrží. Systém ale počítá s připoutáním. Není-li tato elementární podmínka splněna, při nárazu se tělo pohybuje rychlostí jedoucího vozu. Ten však už stojí a tělo pokračuje dál proti rozvinujícímu se airbagu. Člověk tak přistane v airbagu, který se teprve naplňuje, a to je nebezpečné,“ dodává Haman. Airbag pak spíš uškodí, než aby pomohl. Může těžce zranit nebo dokonce zlomit vaz.

Pro minimalizaci rizika výrobci montují do automobilů pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů. V případě nárazu se pás automaticky dotáhne a tělo se zafixuje ve správné poloze. Je prokázáno, že pokud jsou předpínače použity společně s airbagy, snižuje se výrazně riziko zranění. Stejný problém, jaký způsobí nedotažený bezpečnostní pás, může přivodit i oblečení zejména v zimě, kdy se hojně používají tlusté teplé svetry a péřové bundy. Bezpečnostní pás se totiž ani v tomto případě dostatečně nepřitiskne k tělu a hrozí zbytečná poranění. V zimních měsících by tedy řidiči měli zvažovat, jaké oblečení si oni a jejich posádka nechají na sobě. Doporučuje se alespoň vysvlečení svrchní vrstvy oblečení - bundy. V opačném případě je třeba dbát na to, aby se pás nedotýkal holé kůže, kterou by při nehodě mohl popálit a došlo by tak ke zbytečným zraněním. Velké komplikace při nárazu mohou způsobit také předměty v náprsních kapsách. Klíče, mince nebo mobilní telefony, které zůstanou mezi tělem a pásem, mohou při nehodě zbytečně ublížit. Při nárazu v rychlosti 50 km/h váží devadesátikilová osoba téměř 5,5 tuny. Přesně takovou hmotnost musí pás zadržet. Je-li mezi ním a tělem pevný předmět, je drcen právě touto hmotností.

Poutání v těhotenství 

Jestliže v běžných případech není význam poutání rozporován, u těhotných žen koluje řada pověr a fám. Rozhodně není pravda, že těhotné ženy by měly jezdit nepřipoutané. I tady ovšem platí, že pás chrání pouze tehdy, je-li upnut v předepsané poloze. Správné použití tříbodového bezpečnostního pásu pomáhá při prudkém brzdění či autonehodě minimalizovat riziko tzv. Seat belt syndromu, při kterém dochází ke zvýšenému tlaku na břicho ženy a možnému poranění dělohy i plodu. Ramenní popruh, který by nikdy neměl sklouznout z ramene, směřuje mezi prsy nad vrcholem břicha těhotné. Upnutí musí být pohodlné – ani těsné, ani příliš volné.

Spodní část pásu musí vést vždy pod břichem těhotné, nikdy přes něj. Ke spolehlivé fixaci spodní části pásu pod břichem slouží efektivní pomůcka BeSafe Pregnant, která jednoduchým způsobem účinně zamezí vysunutí automobilového pásu vzhůru do oblasti břicha, dojde-li k nečekané dopravní kolizi. Výrobce nabízí dvě varianty instalace – buď pomocí popruhu kolem sedadla, nebo lépe pomocí systému ISOfix, který je dnes běžnou součástí předních i zadních sedaček moderních vozů. V obou případech se pomůcka položí na sedadlo řidiče nebo spolujezdce (vpředu i vzadu) a přichytí jedním z uvedených způsobů. Následně se žena posadí, připoutá a nakonec připne spodní díl automobilového pásu do úchytu na pomůcce. Doporučuje se používat tuto pomůcku od chvíle, kdy žena zjistí, že je v jiném stavu, v každém případě od druhého měsíce těhotenství.