Nečekané opravy auta vyjdou majitele v průměru na 15.000 korun ročně

18. 7. 2019

Zná to skoro každý, kdo jezdí starším autem. O plechového miláčka se můžeme starat sebelépe, prostým používáním a přibývajícími roky se zkrátka občas něco pokazí. Loni takto tuzemští majitelé aut za nenadálé opravy zaplatili v průměru 15.000 korun. K tomu je nutné připočíst pravidelné náklady na údržbu mezi 5000 a 10.000 Kč a vychází nám, že vlastnictví staršího vozu vyjde na přibližně 20.000 až 25.000 korun ročně. To je při průměrné ceně ojetých aut na českém trhu kolem 230.000 korun desetina jejich pořizovací hodnoty.

Zhruba sedm Čechů z deseti při koupi vozidla sáhne po ojetině. Důvodem je přitom výrazně příznivější cena, která může být již u zánovního vozu až o třetinu nižší proti zcela novému. Dá se v případě ojetiny riziko nenadálých výdajů nějak eliminovat? Částečně určitě, a to právě již při pořízení auta. Zájemce by měl v první řadě nakupovat jen u prověřených prodejců. Větší jistotu skýtají velké autobazary, které mívají propracovaný systém zjišťování stavu aut už při jejich výkupu, a menší míru rizika skýtají  i specializované programy jednotlivých značek, jako jsou Škoda Plus, Das Welt Auto a podobně. Naopak koupě vozu na inzerát bez asistence "někoho, kdo tomu rozumí" může znamenat v budoucnu velký finanční problém. Určitě se v každém případě vyplatí prověřit si historii vozu u nezávislé autority a nechat si auto prohléhnout odborníkem případně celý výběr svěřit specializované firmě.

Minimálně jedno auto má ve své domácnosti 84 procent Čechů. Ve většině případů jde o vůz soukromý. Benefit ve formě služebního  čerpá pouze okolo desti procent "šťastlivců". Ti sice neřeší náklady na opravy a běžnou údržbu, velmi často jsou ale svázáni firemní fleetovou politikou, která mnohdy neomezuje jen cenu, ale vyžaduje i určitou značku, model nebo motorizaci.

Kolem tří procent soukromých osob pak využívá operativní leasing. Za měsíční splátky pohybující se podle modelu a délky kontraktu od zhruba 6.000 korun výše získají k užívání nový vůz, u kterého nemusí řešit náklady na údržbu či opravy ani pořizovací cenu. Ještě dál jde služba Driveto Klub, která nestanovuje dobu pronájmu, takže vůz je možné kdykoliv vrátit. Na rozdíl od běžného operativního leasingu také k vyřízení nevyžaduje výpisy z účtů za několik let zpětně, žadateli stačí občanka a řidičák. Auto pak získá do 3 pracovních dnů a nečeká na něj několik týdnů. V ceně jsou pneu, pojištění i servis, což u běžného leasingu není vždy pravidlem.

Nevýhodou operativního leasingu pro někoho může být, že vůz nevlastní, i když je většinou možné  jej po ukončení pronájmu výhodně odkoupit. Omezující může být i nabídka vozů, která se zaměřuje jen na určité modely a výbavy, což se většinou řídí odhadovanou zůstatkovou hodnotou a prodejností auta.

Pořizovat si za pár korun ojetinu nebo si dovézt auto z druhé ruky z Německa či Francie je v Česku téměř národní sport. Ročně se na trhu zobchoduje přes třičtvtě milionu ojetin a jen čtvrt milionu nových vozů. Skoro každý chce automobil vlastnit, nicméně porovnání celkových nákladů spojených s tím, že člověk jezdí autem, tedy pořizovací cena, zůstatková cena při prodeji, náklady na opravy, údržba, pojištění versus měsíční poplatek, může někdy přinést zajímavé výsledky.