Nabíjení elektromobilů podražilo. Je tedy jejich provoz stále tak výhodný?

14. 1. 2020

Rok 2020 přináší pro majitele elektromobilů (a hybridů s emisemi pod 50 gramů CO2 na kilometr) zvýhodnění v podobě možnosti využívat placené úseky dálnic bez poplatku. Další věc sice úplně nepřináší, ale alespoň neruší – tedy výhodu v možnosti parkování rezidentních zónách zdarma.

Co už je však méně pozitivní, tak dochází ke zdražení, respektive jinému zpoplatnění u dobíjecích stanic společnosti ČEZ. Stávající systém, kdy se stačilo registrovat, získat čip k dobíjení, platit jen měsíční paušál, který byl 550 Kč a dobíjet dle libosti, je pryč. Nyní se bude platit za odebranou elektřinu, což se ale dalo očekávat, výstavba dobíjecích stanic roste opravdu rychle, stejně tak jejich výkony. A tak se to muselo někde projevit.

Změna zpoplatnění se týká i jiných společností, pro příklad ale bereme právě ČEZ, jelikož má u nás největší pokrytí a dalo by se říct, že čip od ČEZu je ten jediný, který člověku stačí, pokud chce mít jen jeden.

Jak je to tedy v současné době s výhodností provozu elektromobilu oproti například vozidla s naftovým motorem? Není nic lehčího, než to vypočítat! Nové tarify jsou postavené tak, že si zákazník může vybrat výši měsíční platby, ve které získá určité volné kWh. Nad rámec těchto kWh se dají přikoupit další a jejich hodnota záleží na výši tarifu. Ten nejdražší, za 1750 Kč měsíčně, pojmenovaný „TAXI“, přináší 500 volných kWh a další za 3,5 Kč za kWh. Druhý je tarif „Obchodní cestující“ za 550 Kč měsíčně se 122 volnými kWh a 4,5 Kč za kWh nad rámec. Další pak je „Víkendový řidič“ za 200 Kč měsíčně s 36 volnými kWh a sazbou 5,5 kWh za ty další. Je možnost i neplatit žádný měsíční paušál a pak vás 1 kWh vyjde na 7,5 Kč.

Další novinkou, kterou ale nijak ve výpočtu zohledňovat nebudeme, je penalizace za stání na dobíjecí stanici ve výši 2 Kč za minutu. Ta se začíná počítat buď po určité době závislé na rychlosti dobíjení, nebo jakmile je auto plně nabité. Cílem je omezit blokování stanic auty, které tam stát již nemusí.

Pro příklad použijeme tarif za 550 Kč měsíčně, který bude asi nejčastější. A jako vzorové auto nám poslouží Volkswagen Golf, který je možné pořídit jak čistě elektrický, tak s naftovým motorem. V případě naftového motoru se spotřeba pohybuje okolo 5 litrů na 100 kilometrů (budeme optimisté i u spotřeby elektromobilu). U e-Golfu počítejme s 13,5 kWh/100 km. No a výpočet je tu – při ceně litru nafty 32 Kč vychází 100 kilometrů naftového Golfu na 160 Kč, zatímco u elektrického na 60,75 Kč. Takže je vidět, že i při vyšších sazbách je provoz elektromobilu podstatně výhodnější. I pokud budeme brát tu nejméně výhodnou cenu, což je platba bez registrace, která vyjde na 9,5 Kč za kWh, stále jsme na 128 Kč. Ale každý, kdo jezdí s elektromobilem, bude využívat nějaký tarif.

Jistě, je tu stále otázka pořizovací ceny a omezeného dojezdu. S dojezdem je potřeba počítat, jak jsme psali na začátku, síť dobíjecích stanic roste, stejně jako jejich výkon a tedy i rychlost dobíjení. No a s pořizovací cenou vám pomůže Driveto Klub, kde se občas právě zmíněný Volkswagen e-Golf objeví.