Klimatizace - výbava k nezaplacení

25. 7. 2019

Zvláštně v dnešních vedrech je už jen téma o klimatizacích osvěžující. Pojďme si o nich tedy něco říct!

Klimatizace v autech dělíme na tři druhy – manuální, poloautomatické a automatické. Princip je takový, že u manuální máte veškeré nastavení ve svých rukou – nastavujete sílu ventilátoru, kam bude vzduch proudit a jaký bude poměr studeného vzduchu z klimatizace a teplého z exteriéru. Přesnou teplotu neznáte, řídíte se podle citu. Výhoda tohoto řešení je cenová nenáročnost, takovou klimatizaci většinou získáte už v základní výbavě. Nevýhoda je nutnost vlastně neustálého ručního nastavování, aby v autě byly ideální podmínky.

Pak jsou tu poloautomatické, které v dnešní době už moc časté nejsou. V základu mají hodně podobný princip, jako klimatizace manuální, ale u ovládání teploty jsou napsané stupně. A ty jsou tam právě z toho důvodu, že auto má v interiéru čidla, která dokáží měřit teplotu a třeba sílu slunečního záření a podle toho nastavit teplotu vzduchu, který jde z ventilace, aby v autě byla nastavená teplota. Stále je ale potřeba ručně nastavit sílu a směr foukání.

No a na konec automatické klimatizace. V tomto případě člověk jen nastaví cílovou teplotu, zapne automatický režim a o nic se nestará. Je možné ovlivnit sílu sílu ventilátoru, pokud nechcete, aby na vás vzduch moc foukal, nebo naopak, aby se interiér na požadovanou teplotu ochladil/vyhřál co nejdříve. Vždy je možné přepnout do manuálního režimu, kdy se z automatické klimatizace stává poloautomatická. Taková klimatizace může mít i více zón – například zvlášť pro řidiče a spolujezdce. Často ale i další zónu pro cestující vzadu, každý si tak nastaví svou optimální teplotu. Toto řešení je cenově náročnější, ale zase naprosto bezstarostné – dalo by se říct, že jednou nastavíte teplotu a pak se už nikdy o nic nestaráte.

A jaká teplota je vlastně ta správná? Často se píše o maximálním rozdílu 7 stupňů proti venkovní teplotě. Podle novějších zjištění je to již 10 stupňů. Znamená to tedy, že by v autě mělo být maximálně o 10 stupňů méně, než venku. Někdo však toto pravidlo bere doslova a klimatizaci tak nastavuje vždy – vznikají tak situace, kdy je například při cestě na dovolenou venku přes 40 stupňů a klimatizace nastavena téměř na maximum. To je ale zbytečné – tento rozdíl je potřeba dodržet jen nějakou dobu před vystoupením z auta. Pokud víte, že jedete na dálnici a ještě dvě hodiny pojedete, nastavte si klidně 22 stupňů i když je venku 40. Jen myslete na to, že budete stavět a včas tomu přizpůsobte teplotu.