Jízdní dojmy: Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4 (2019)

16. 2. 2019

Skoro půl roku trvalo, než se nám do rukou dostala opět nová generace modelu Insignia. Tentokrát jsme měli tu čest s oplastovanou verzí Country Tourer a jelikož v té době bylo všude plno sněhu, umíte si představit, jak tohle krásné bílé kombi dostalo zabrat. Předně si pojďme říci, v čem všem je edice Country Tourer jiná. V základu může zákazník počítat se zvýšeným podvozkem o 25 mm a efektním černým oplastováním lemů karoserie. Naopak určitě zde nečekejte v základu pohon všech kol. Vlastně ano, ale jen v případě, že si pod kapotu zvolíte dva nejsilnější naftové čtyřválce z nabídky.

Vrcholný benzinový dvoulitr s 260 koňmi se již nenabízí a základní jednašestka je pouhou předokolkou. Dalším poznávacím znamením pro „terénní“ verzi jsou i pneumatiky o rozměru 235/50 R18 s unikátním designem. A ačkoliv se jedná o vrcholnou verzi vlajkové lodi Insignia (pomineme-li sportovní verzi GSI), pak i zde se připlácí za šikovné adaptivní LED Matrix světlomety. Jejich svítivost a inteligence se nedá ocenit jinak než známkou 1*. Uvidíme, jak si povede konkurenční VW Passat, jenž nedávno prošel modernizací a dostal chytré IQ.Light světlomety.

Co se týče výbavy, Country Tourer nabídne ve standardu LED denní svícení, automatickou dvouzónovou klimatizaci, sedmipalcovou obrazovku multimediálního systému se sedmi prémiovými reproduktory a bezklíčové startování. Zároveň nás trošku mrzí, že Insignie je vlastně posledním modelem, ve kterém najdeme originální „Oplácký“ palubní systém s velkými ikonami a rychlou odezvou. A jelikož se Opel minulý rok spojil s francouzským koncernem PSA, obáváme se, že příští generace už nebude tak „vychytaná“, jako ta aktuální. Vlastně nám jde o to, že předešlá Insignia byla plná chyb, nedotažených řešení a když už to Opel dal vše do pořádku, nemá prostor na další zlepšení, jelikož jeho ztrátovost zachránili právě Francouzi.

Co se týče samotné kabiny, na polodigitální palubní desce si své místo našly prvky jako je ukazatel teploty oleje a indikátor napětí akumulátoru. Dobře ovladatelný je i středový dotykový displej s precizní grafikou a snad jen velká ikona liftbackové verze Grand Sport v palubním menu je pihou na kráse. Správná karosářská varianta by zde určitě nebyla od věci, je to sice prkotina, ale i ta se počítá. Po stránce prostoru a zpracování materiálů je na tom velký Opel hodně dobře. Základní objem kufru u verze Country Tourer činí 560 litrů. Navíc má nízkou nakládací hranu, dvojité dno a hned dvě kolejnice na roletu.

Pokud však budete chtít stěhovat něco většího, po sklopení zadní řady sedadel se zjeví zcela rovný prostor o objemu 1665 litrů. V rámci nabídky jsme dostali provedení s motorem 2.0 CDTI o výkonu 125 kW, točivým momentem 400 Nm, manuální převodovkou se šesti stupni a chytrým pohonem všech kol. Dynamika motoru je velice slušná, ve spojení s adaptivním podvozkem a třemi jízdními režimy se z rodinného kombi tu a tam stala střela, která se nezabývala tím, jestli jede po okresce nebo dálnici. Auto má doslova dvě tváře, jednou je plavný německý rodinný kombík co umí jet za 7 litrů na 100 km, druhou pak čertovsky zlobivý stroj, jenž umí s jistou dávkou nadsázky suplovat sněžnou rolbu.

Motor točí ve 130 km/h okolo 2100 otáček za minutu a právě pohon všech kol převzatý z Fordu Focus RS umí zajistit neskutečné jízdní zážitky. I přes nevýrazné navýšení světlé výšky se nám nikdy nestalo, že bychom si autem „sedli“ na břicho a i v 20 cm hlubokém sněhu se náš testovaný exemplář ničeho nezalekl.  Na rozdíl od konkurenčního koncernového pohonu se spojkou Haldex 5. generace se zde nemusíte bát přehřátí spojek a pokud k nim dojde, znamená to, že jste Insignii Country Tourer „zlobili“ opravdu hodně.

A jaké jsou závěrečné dojmy? Upřímně se toho německé novince nedá moc vytknout. Skvěle pracující LED světlomety Matrix svítí až 400 metrů daleko, podvozek FlexRide s litými osmnáctkami snášel veškerá utrpení českých silnic se ctí a v kabině je příkladné ticho, a to i přes naftové srdce pod kapotou. Do negativ se řadí fakt, že opěrky hlav vpředu jsou až příliš tvrdé anebo spotřeba. Ta se i přes nespočet klidných jízd se dvěma cestujícími na palubě nedokázala dostat pod sedm litrů na 100 km. V případě dynamické jízdy se naopak nebojí vyskočit k jedenácti litrům.