Přehled nejlepších elektronických pomocníků v autě. Tyhle se vám určitě vyplatí

27. 10. 2018

Aktuálně vyráběné nové automobily jsou mnohdy přecpané různými technologiemi. Některé z nich jsou přitom součástí standardní výbavy, a tak nastává otázka: Jaké z nich by měl nabízet vámi zvolený vůz na operativní leasing? Začněme asi u toho nejhlavnějšího - světlomety. Již pár let jsou k dostání u mnoha nových modelů přední Full LED světlomety, jenž mají řidiči usnadit jízdu nejen v noci. Navíc, asi každý s řidičským průkazem musí z autoškoly vědět o heslu "vidět a být viděn". Je to základní pravidlo při pohybu na veřejných dopravních komunikacích. Aktuálním vrcholem v tomto ohledu jsou nejspíše plně laserová dálková světla z produkce BMW. Ta jsou součástí vrcholné výbavy u modelů řady 5 a 7 a jejich dosvit činí za ideálních podmínek 600 metrů. Navíc umí označovat chodce u krajnice a jízda s tímto typem světel je doslova bezkonkurenční.

Kromě dobrého osvětlení vozovky před vámi se hodí i další vychytávka. Mnozí z vás jistě zažili dále popsanou situaci. Jedete si po dálnici a když se zrovna rozhodnete předjet pomalu jedoucí kamion, podíváte se do zrcátek, nikde nic a tak se pomalu přesouváte do vedlejšího jízdního pruhu. Jenže v ten okamžik vás vyděsí klakson jiného vozu, jenž bylo v ten okamžik těsně za vámi a vy jste jej z nějakého důvodu neviděli. A právě pro tyto případy se hodí systém hlídání mrtvého úhlu. Ten pracuje s několika zabudovanými čidly v zadním nárazníku a o vozidle ve slepém úhlu řidiče informuje kontrolka umístěna v rozích vnějších zpětných zrcátek. Na trhu se navíc objevují i typy vozidel, jenž umí ve spojení s tímto systémem pomoci i při obyčejném podélném vyparkování z řady vozidel (např. na parkovišti obchodního centra). Čidla jednoduše hlásí řidiči další vůz přijíždějící ze strany. Říká se tomu "Asistent pro vyparkování" a nabízí jej třeba automobilka Volkswagen u celé řady modelů.

Aby byla bezpečnost posádky ještě vyšší, mnohdy se můžete setkat s prvkem nazvaným automatické nouzové brzdění. Celkem rozšířený bezpečnostní systém pomáhá především ve chvilkách nepozornosti. Často jej řidiči oceni ve městech, kde je s narůstajícím počtem automobilů doprava hustší a hustší. A stačí, aby řidič chtěl přeladit svou oblíbenou hudební stanici, nebo se podíval na mobilní telefon, kdo že mu zrovna napsal sms zprávu. V ten okamžik, pokud se blížíte k vozu před vámi až příliš rychle a vaše auto nebude detekovat minimální snahu o zastavení, systém vyšle zvukové varování. A když jej řidič i tak neposlechne? Pak systém začne automaticky brzdit s cílem zabránit nebo alespoň zminimalizovat následky nastávající nehody. I nám se tento výbavový prvek několikrát hodil, a to hlavně v případech, kdy jiný řidič před námi zničeho nic prudce dupl na brzdy. Několikrát naše vozidlo začalo brzdit dříve, než jsme to stihli my. A u jaké značky tento prvek spolehlivě funguje? Dle našich zkušeností je na tom hodně dobře například německý Opel s modelem Insignia.

A jelikož mnozí z vás se jistě často pohybují po dálnicích, i zde přijde vhod jeden moc šikovný pomocník. Nese název adaptivní tempomat a veřte nám, že se vyplatí. Systém je většinou tvořený radarem a kamerou monitoruje rychlost vozu jedoucího vpředu. Vůz pak na základě toho upravuje vámi zvolenou rychlost a drží si od auta před vámi nastavený odstup. Dokonce není výjimkou, že chytřejší varianta adaptivního tempomatu, jakou nabízí třeba značka Škoda Auto u modelu Superb  Style a Laurin & Klement, umí dokonce zastavit a znovu se rozjet. Mnohdy ani nemusíte čekat, až se váš vůz odhodlá brzdit, protože třeba při aktivaci blinkru se tempomat deaktivuje a čeká, až se zařadíte zpět do svého jízdního pruhu. Následně si znovu "přeměří" nastavenou rychlost a vzdálenost, aby opět udržoval odstup před dalšími vozidly před vámi.