Jak se starat o autobaterii a jaké startovací kabely jsou nejlepší? Na vše máme odpověď

18. 2. 2019

Tuhá zima stále není u konce a s tím souvisí časté problémy s autobateriemi. Situace, kdy ráno usednete do vymrzlého automobilu, otočíte klíčkem a v lepším případě slyšíte jen cvakání relátka ve startéru, není vůbec příjemná. Průzkumy uvádí, že přesně tohle se někdy stalo devíti motoristům z deseti. Přitom je nutné vyvrátit mýtus, že nejen mráz je škodlivým faktorem. Kromě něj autobaterie trpí i na extrémní horko. A jak tedy co nejvíce předejít jejímu poškození a ztrátě napětí? Základem je pravidelně s autem jezdit a nenechávat ho příliš dlouho stát. Ti z vás, kteří jen tu a tam popojedou po městě a nikdy to není delší trasa, mají nejblíže k tomu, že s prvním tuhým mrazivým ránem nenastartují. 

Proto se doporučuje minimálně dvakrát měsíčně jet alespoň 30 minut mimo město. Teprve tehdy se autobaterie nabije a získá svou plnou kapacitu. Hodně jim škodí v posledních letech všude vyskytovaný systém Start & Stop. Ten má za úkol snížit spotřebu paliva u stojícího vozu tím, že jednoduše vypne motor a po sešlápnutí spojkového pedálu jej zase nahodí. Jenže tahle věc silně namáhá startér a také baterii. Dobrou prevencí je občasné použití nabíječky, která baterii nabije na maximum a pomůže v případech, kdy prostě s autem nejde jezdit delší trasy. Je sice pravdou, že u moderních vozidel jsou baterie bezúdržbové, jenže ani to nezaručuje, že se vám v horkém letním dni podaří nastartovat. A co dělat případě, že už sedíte ve vozidle a všechno je "mrtvé"?

Předně je nutné mít u sebe kvalitní startovací kabely, jenže tady nastává často problém. Ten spočívá v jejich kvalitě, která je mnohdy průměrná, jelikož každý druhý motorista hledí na nízkou cenu, což je špatně. Startovací kabely by měly být kompletně měděné, čímž zaručují největší vodivost a nejnižší ztráty. Důležitým faktorem je průřez vodiče, kdy tato hodnota udává, jak silné dráty schovává často silná plastová izolace. Obecně se udává, že pro automobily s motorem o objemu vyšším jak 2.5 litru (popřípadě s dieselem) by jste měli mít kabely o průřezu 25 mm2 a více. Málokdo pak sleduje tzv. Maximální proudové zatížení. V překladu jde o množství proudu, jenž startovací kabely dokáží přenést.

Do jisté míry se lze řídit tím, jak velký motor ve svém voze máte. Pro menší motory s bateriemi o nižší kapacitě postačí nižší proudové zatížení. Naopak u naftového třílitrového šestiválce budete potřeboval kvalitnější kabely, jenž "utáhnou" větší množství proudu. Posledním aspektem při volbě správných startovacích kabelů je jejich délka. A pro ty z vás, co si chtějí pořídit nové vozidlo, s nímž budete mít minimum starostí, máme připravenou širokou nabídku operativních leasingů. Často je v nich obsažen kompletní servis, což se rozhodně počítá.