Jak na bezpečnou přepravu kol

18. 4. 2019

Jaro je tu a s ním i čas cyklistů! Tak se podíváme na možnosti přepravy kola a trochu i na základy vzájemné ohleduplnosti mezi řidiči a cyklisty.

Pokud vyrážíte na nějaký výlet i s kolem, máte pár možností, jak kolo, případně kola, přepravovat. A jak to tak bývá, každá má plusy i minusy.

Základní možnost přepravy je uvnitř auta. Pokud máte nějaké větší MPV, kola se dovnitř vejdou vcelku. Výhodou MPV je také možnost sklopení zadních sedaček po jednotlivých částech – pokud tedy pojedete ve třech a budete mít dvě dospělá kola a jedno dětské, vše se může vejít dovnitř. Výhodou této přepravy je zabezpečení kol před zloději a nečistotami a také úspora paliva, jelikož kola nezvětšují aerodynamický odpor auta. Nevýhoda je však ta, že kola zabírají místo pro posádku a takto se vejdou jen do některých aut.

V případě auta s větším kufrem je možnost kola rozebrat a naložit. Jsou pak dobře ukrytá a oddělená od posádky. Na druhou stranu pak úplně přijdete o zavazadelník a musíte se špinit při montáži a demontáži.

Oblíbený způsob přepravy je na střeše. K tomu stačí speciální nosiče, ideálně co nejkvalitnější a uzamykatelné. Takto umístěná kola nezabírají místo pro posádku ani náklad uvnitř vozu. Zvyšují ale znatelně spotřebu auta, znečistí se například poletujícím hmyzem a pokud na ně řidič zapomene a pokusí se vjet například do podzemních garáží, nastává celkem nepříjemný problém.

Poslední častou možností je přeprava za autem. K tomu je potřeba tažné zařízení, na které se nosič připevní. Takto upevněná kola zvyšují spotřebu jen minimálně. Je však potřeba myslet na větší šířku auta. Na druhou stranu s výškou si člověk nemusí dělat problém a kola nezabírají místo uvnitř. Znečištění od hmyzu nehrozí, pokud však vjedete do prašného prostředí, nebo na mokrou silnici, kola to schytají. Zde pro někoho může být nevýhoda nutnost tažného zařízení a riziko poškození kol, pokud ten za vámi nedobrzdí.

A rada na závěr – berte na sebe ohledy. Jak řidiči na cyklisty, tak cyklisté na řidiče. Řidič cyklista se většinou pozná – při objíždění nechává dostatek místa a předjíždí jen, když je to bezpečné. A takto by se měli chovat všichni. Cyklisté by zase neměli vjíždět plnou rychlostí na přechod pro chodce – řidiči to nečekají a může dojít k nepříjemné nehodě. A také nejezdit vedle sebe, někdy dokonce třeba ve třech, protože předjíždění je pak ještě obtížnější.