Jaguar chce bojovat proti autonomním vozům. Důvodem jsou vystrašení lidé

11. 2. 2019

S příchodem elektromobilů si musíme pomalu zvykat na přítomnost autonomních vozidel. Ty mají časem úplně nahradit klasické řízení a řidič jako takový se stane pouhým dalším cestujícím. Britský Jaguar však chce novou technologii zdokonalit a vymítit obavy z nebezpečí. Ačkoliv se již pár let autonomní vozy testují v běžném provozu, výsledky zatím ukazují, že to s nimi není zase tak slavné. Předně je potřeba vyladit bezpečnost a "myšlení" systému jako takového, jelikož je zdokumentován nespočet smrtelných autonehod spojených právě s auty, co měly umět sami bez zásahu řidiče zabránit kolizi. Je to sotva měsíc, co model Tesla v autonomním režimu srazil autonomního robota, jenž chybou systému sjel z chodníku přímo na silnici. Na první pohled komická situace ale vyvolává nepříjemné otázky. Těmi se zabývá i britský koncern Jaguar Land Rover, který chce především chodcům vysvětlit, že není potřeba mít takový strach. 

Snahou inženýrů je co nejvíce naznačit, kterým směrem hodlá autonomní vozidlo jet a co má právě v plánu udělat. Pomoci tomu má systém, který promítá směr jízdy a sděluje ostatním účastníkům provozu plán jízdy na pár sekund dopředu. Každý má tak možnost vidět, zda vůz zrychluje, zpomaluje, či se chystá odbočit na další vzdálené křižovatce. Vše má pracovat na základě sady čar a pruhů, jejichž vzdálenost se bude měnit. Například když vůz bude chtít brzdit, rozestupy mezi vysílanými pruhy se budou zmenšovat. Při chystaném odbočení se naopak nafouknou doleva nebo doprava. Jaguar Land Rover chce, aby lidé autonomním vozidlům začali plně důvěřovat, což ale nepůjde bez pořádné dávky bezpečnosti a jistoty. Ta zatím ostatním značkám chybí a takové Volvo má se svým autonomním modelem XC90 na kontě i smrtelné zranění. Samozřejmostí je obezřetnost ze strany chodců, kteří jsou mnohdy schopní přecházet přes přechod, aniž by se rozhlédli do stran.