Honda HR-V 1.5 i-VTEC (2019)

14. 2. 2019

Druhou generaci modelu HR-V zná asi většina z vás. Roztomilý crossover se nám dostal do rukou s benzinovou jednapětkou o výkonu 130 koní, manuální převodovkou se šesti stupni a pohonem přední nápravy. Má tenhle Japonec šanci v souboji s evropskou konkurencí? V rámci loňského faceliftu se dočkal přepracované masky chladiče, nových kulatých mlhovek a přední světlomety dostaly možnost technologie Full LED. Už při premiéře HR-V veřejnost zaujal druhý pár dveří, který má ukryté kliky za zadními okénky a díky tomu vůz budí dojem třídvířka. 

Po stránce výbavy se auto nabízí opět ve stupních Comfort, Elegance, Executive, přitom nám se do rukou dostalo druhý nejvyšší. V něm může majitel standardně očekávat centrální centrální zamykání, vyhřívané přední sedačky, duální automatickou klimatizaci a nebo široký balík bezpečnostních systémů. V rámci příplatků lze navíc Hondu HR-V zkrášlit balíčkem "robust pack“.  Ten se vyznačuje stříbrnými ochrannými prvky na náraznících, prazích, přičemž dle ceníku vyjde na 26 tisíc Kč.

Po usednutí do kabiny HR-V nás překvapilo luxusní zpracování a první dojem, který zde Honda dokázala vykouzlit. Potěšil nás kožený tříramenný volant a také bohatý vnitřní prostor. Naopak výtku máme k multimedálního systému, ze kterého jsme občas doslova šíleli. Je pravdou, že jeho rychlost je dostačující, jenže reakce na dotek nejsou zrovna přesné a to se nebavíme o navigaci. Ta nás za několikrát vytočila do běla, když za jízdy přestala navigovat a zasekla se. Možná to dělala naschvál, protože se tak stalo vždy, když jsme projížděli nepřehledným úsekem... Každopádně tohle by si Honda měla vyřešit, není to totiž poprvé, co tenhle problém u jejích modelů vidíme.

Naopak musíme pochválit prostor pro čtyřčlenou posádku. Za volant se bez potíží posadí řidič s výškou okolo 185 cm. Problém s nedostatkem místa se nenaskytne ani na druhé řadě sedadel, pokud se tedy nerozhodnete dozadu usadit dva hráče basketballu s výškou okolo dvou metrů. Spokojení jsme byli taktéž s objemem kufru, jenž v základu pojme slušných 470 litrů. Druhou řadu sedadel lze jednoduše sklopit do roviny, což vykouzlí rovných 1533 litrů. Součastí výbavy je i systém sedadel Magic Seats. V překladu lze po jejich sklopení vytvořit naprosto rovnou ložnou plochu v kabině. Nějaké drobnosti pak lze umístit i do prostoru pod podlážkou, kde bývá normálně rezervní kolo. Z nějakého důvodu však dostanete vždy a pouze opravnou sadu.

Jestli vás zajímá, které motory pohání omlazenou japonskou novinku, budete zřejmě zklamaní. Prakticky máte na výběr jen jednu, kterou je zážehová atmosférická patnáctistovka i-VTEC. Ta nabízí výkon 96 kW a 155 Nm točivého momentu. Až v létě dorazí na trh jednotka 1.5 i-VTEC Turbo, jenž nabídne 127 kW. Postupem času má dorazit dokonce i naftová 1.6 i-DTEC. Aktuální pohonnou jednotku lze kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou, případně samočinným ústrojím CVT. Příznivce dynamiky tak či tak nepotěší zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost činí 192 km/h, jenže než se k ní dostanete, nějaký čas to potrvá.

Rovnou musíme přiznat, že atmosférický motor se do HR-V hodí jen minimálně. Ve městě totiž potřebujete odpich z místa a při nájezdu na dálnici musíte plynový pedál doslova drtit, abyste nabrali dostatečnou rychlost a vyjeli z připojovacího pruhu. V tomhle jsou přeplňované motory o dost lepší a kouzelná nálepka Turbo zde dělá hodně. Naštěstí je motor vcelku kultivovaný, vylepšení se dočkala zvuková izolace a k našim uším se na volnoběh nedostalo vůbec nic (až jsme si mysleli, že je motor vypnutý). Naopak těsně pod hranicí 6 000 ot./min se motor projevuje značným sportovným zvukem, který se o vozidel typu crossover vídá jen ztěží.

Pochvalu si od nás zaslouží přesné dráhy manuální převodovky a také její krátká řadící páka. Nebojíme se říci, že na celém autě je největší slabinou nízký výkon. Převodovka a podvozek totiž svou práci odvádějí na jedničku a až s příchodem silnějších pohonných jednotek se z HR-V stane sportovně naladěný crossover. Velkým překvapením byly tlumiče, které si poradily i s většími výmoly a nerovnostmi. Tužší naladění přitom znamená, že v zatáčkách se auto příkliš nenaklání a řidič má dostatek informací ve volantu. Možná vás zajímá, za kolik se vlastně dá jet s atmosférickým motorem o výkonu 130 koní, když jej řidič zrovna nešetří. Popravdě nás palubní počítač odměnil spotřebou 6,9 litru na 100 km. Vynikající hodnota, co říkáte? Řidič má možnost aktivace ekonomického režimu ECON, jenže ten ještě více otupí reakce motoru a omezí výkon klimatizace. Tohle tlačítko tak doporučujeme ignorovat.

Honda HR-V je dle našeho názoru kvalitně zpracované a pohledné autíčko, které bohužel nabídne i nějaké nedostatky. Pro někoho může být velkým negativem atmosférický motor, protože je zvyklý na zátah "odspodu". Společně s tím je dalším děsivým faktorem vyšší spotřeba při ostřejší jízdě a na evropském trhu rozhodně zamrzí absence chytrého pohonu obou náprav. Například v Japonsku se HR-V prodává jako čtyřkolka a kdyby tomu bylo i v ČR, nikdy by se nám nepodařilo zapadnout v hlubší sněhové závěji při vyjíždění od horské chaty. Až kolemjedoucí řidič s koncernovým SUV a pohonem 4x4 byl naší spásou. Jinak ale na konto omlazeného HR-V nemáme větších připomínek.