Co dělat, když zůstanete mezi závorami? Jet dál!

10. 9. 2019

Neuplyne snad ani měsíc, aby se na svět nedostala nová zpráva o tom, že někdo zůstal stát na přejezdu a buď došlo ke srážce s vlakem, nebo to bylo jen těsné. Co tedy dělat, pokud se do takové situace dostanete?

Hlavní je asi říct, že by se do takové situace nikdo dostat neměl. Pokud není železniční přejezd vybaven signalizací, je potřeba na něj vjíždět s maximální opatrností. A i když u něj není označení STOP, i tak se vyplatí zastavit a důkladně se rozhlédnout. V případě signalizace, která však nebliká bíle, je potřeba myslet na to, že můžete přejezd projet maximální rychlostí 30 km/h. Pokud bliká, je to 50 km/h.

Železniční přejezdy bez signalizace jsou o trochu bezpečnější v tom, že na nich vlaky jedou nižší rychlostí. Pokud jsou ale vybaveny závorami, je situace trochu jiná.

Závory se umisťují právě z důvodu, aby byla jistota, že na přejezdu nikdo nebude a vlak tak může projet i rychleji. No, ne vždy ale platí, že na něm nikdo není.

Možná si lámete hlavu, jak se na takový přejezd může auto dostat, vždyť signalizace bliká už dlouho před tím, než se závory spustí dolů. Často je to tak, že závory již byly dole, zvedly se, ale signalizace stále blikala. Někteří nedočkavci na takový přejezd najedou, protože si myslí, že už je vše v pořádku. Ale na to pozor! Dokud je aktivní výstraha dvěma červenými světly, na přejezd se vjíždět prostě nesmí. Je jedno, že si myslíte, že se signalice za chvíli vypne. Může se totiž stát právě to, že závory půjdou zase dolů. A vy zůstanete mezi nimi.

Co pak? Rada je jednoduchá – obětovat pár škrábanců na laku auta a projet je. Závory jsou konstruované tak, aby dovolily autu vyjet ven. Nesnažte se vystupovat z auta a zvednout je. Prostě zařaďte jedničku a jeďte skrz. Vždy je lepší poničená závora a poškrábaný lak, než zničené auto, vlak a v nejhorším případě i oběti na životech. Ani vystoupit z auta a utéct není nejlepší řešení, sice tak nejspíš zachráníte život sobě, ale ne ostatním. Pořád vychází nejlépe prostě projet závory.

Je až neuvěřitelné, že i někteří profesionální řidiči toto neudělají. Zůstanou stát na přejezdu a nejspíš doufají, že si jich vlakvedoucí všimne včas, nebo že ho včas upozorní signalizace, která hlídá, zda na přejezdu není auto. To ale ne vždy vyjde, jak můžeme vidět ve zprávách.

Takže pravidlo číslo jedna – vůbec se do takové situace nedostat. Pravidlo číslo dvě – pokud už nastane, projet skrz závory.