Chladicí kapalina vám může v mrazech pěkně zavařit. Jak je to možné?

23. 12. 2018

Před zimou je nutné auto pořádně zkontrolovat. Jenže víte o tom, že i špatně vybraná chladicí kapalina může způsobit nehezké problémy? Mnohdy dokonce hrozí i zničení chladiče. Pokud jí včas nevyměníme nebo špatně vybereme její odolnost proti mrazu, přijde nás oprava vozu na desetitisíce korun. Chladicí kapalina plní řadu funkcí. První a nejdůležitější je schopnost nezamrznout. Tuto vlastnost jí propůjčuje základní složka, kterou lze velmi jednoduše změřit hustoměrem chladicí kapaliny. Zde se řidič dozví, jaké mrazy chladicí kapalina zvládne. Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je na -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost. Další důležitou funkcí je ochrana chladicí soustavy a motoru. To zajišťují přesně vyvážená aditiva, která poskytují kapalině například antikorozní ochranu anebo neméně důležitou materiálovou kompatibilitu. Jednoduše řečeno zajistí, že motor zevnitř nebude rezavět, nezestárnou a nepopraskají hadice, nepraskne chladič vlivem zanesení nečistotami či přetlakováním soustavy, či že se nenaruší těsnění uvnitř motoru vlivem nekompatibility a agresivních látek.

A co se stane, pokud uvedené hodnoty podceníme a vybereme nesprávný typ, který není dostatečně odolný proti mrazu? V tu chvíli může chladící kapalina při nízkých teplotách zamrznout. Tady jde až o tisícové škody. Hrozí totiž závažné poškození motoru vlivem rozpínání kapaliny, které může v horším případě způsobit i prasknutí bloku motoru. Důležitá je i zmíněná výměna. Řidiči by měli dodržovat uvedené intervaly, které jsou uvedené na balení. Kapalina sice zůstává nezamrzlá, ovšem po uplynutí výměnné lhůty přestává chránit motor. Vyčerpají se z ní totiž aditiva, která ho opatrují. Z kapaliny se časem vyselektují. Jednoduše řečeno si sednou na dno a ztrácí svou funkci. V tu chvíli začíná motor zevnitř rezavět, gumové části rychleji stárnou, trpí i různá těsnění a celé chladící soustava. V chladícím okruhu se hromadí nečistoty, jako například již zmiňovaná rez a hrozí ucpávání chladícího okruhu, zejména pak chladiče.

Výhodou je fakt, že aktuálně vyráběné moderní vozy mají z výroby dočerpány chladicí kapaliny s výměnnou lhůtou až pěti let. V mnohých případech to znamená, že výměna řidiče čeká maximálně dvakrát za dobu, kdy má auto doma. Ještě méně starostí pak řidič má v případě vozu na operativní leasing. Ty jsou většinou s kompletním servisem, což pomáhá ulehčit soužití.